منوی دسته بندی

توکن غیرمثلی یا NFT چیست؟

توکن غیرمثلی یا NFT چیست؟ NFT چیست؟ تفاوت  توکن مثلثی و غیر مثلثی چیست؟ توکن NFT چگونه کار میکند؟ لیست ارزهای توکن مثلثی چیست؟ توکن چیست؟ نام ارزهای nft چیست؟ بلاک چینی برای توکن های مثلثی ؟
برای یافتن جواب سوالات بورسی خود آموزش بورس ما را دنبال کنید.

مقاله توکن غیرمثلی یا NFT

در این ویدیو ما یکی از کاربردهای تابلوخوانی به همراه بهترین نقطه ورود به سهام را برای شما توضیح دادیم. برای مشاهده ویدیوهای آموزش بورس به صفحه رسمی آپارات حامد کامرانی  مراجعه کنید.

توکن غیرمثلی یا NFT چیست؟

NFTها توکن هستند، پس بهتر است پیش از صحبت راجع به NFT بدانیم توکن چیست و به یکی از مواردی که کوین‌ را از توکن متمایز می‌کند اشاره کنیم. کوین‌ها قابل تولید نیستند، به عنوان مثال کسی بیت‌کوین را تولید نمی‌کند، بلکه ماینرها با حل یک سری مسائل پیچیده به استخراج بیت‌کوین می‌پردازند. اما ساخت توکن امکان‌پذیر است و به عنوان مثال توکن تتر که یک توکن شناخته‌شده است قابلیت ساخته شدن را دارد.
حالا به سراغ NFT که یک توکن است برویم. درواقع NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token به معنای توکن غیر قابل تعویض (غیرمثلی) است.
توکن غیرمثلی یا NFT چیست

تفاوت توکن مثلثی و توکن غیرمثلی یا NFT چیست؟

بهتر است ابتدا تفاوت مثلی‌بودن(تعویض‌پذیر بودن) با غیرمثلی بودن(غیرقابل‌ تعویض بودن) را بدانیم.
در اقتصاد، یک کالا (یا پول) در صورتی مثلی یا تعویض‌پذیر (Fungible) تلقی می‌شود که واحدهای آن با یکدیگر قابل‌تعویض باشند و نتوان هیچ‌کدام از آنها را کم ‌ارزش‌تر یا با ارزش‌تر از دیگری دانست.
به‌عنوان مثال، بیت کوین، دلار، ریال و به‌طور کلی اسکناس‌ها در دسته دارایی‌های مثلی قرار دارند. یک اسکناس ۱۰,۰۰۰ تومانی نسبت به یک اسکناس ۱۰,۰۰۰ تومانی دیگر از نظر ارزش کاملاً برابر است و هر دو می‌توانند با یکدیگر تعویض شوند و مقدار کالای یکسانی را خریداری کنند. زمانی که یک اسکناس ۱۰,۰۰۰ تومانی به دوست خود قرض می‌دهید، انتظار ندارید که بعداً دقیقاً همان اسکناس را پس بگیرید.
تابلوی مونالیزا، شاهکار لئوناردو دا وینچی؛ نمونه بارز از یک دارایی غیرمثلی
در مقابلِ دارایی‌های مثلی‌،‌ چیزهای غیرمثلی (Non-fungible) قرار دارند. به‌طور کلی می‌توان گفت هر چیزی که ابزار مبادله نباشد، غیرمثلی است مانند موبایل یا خودروی شما، فراموش نکنید مثلی‌بودن یا نبودن نسبی است و بستگی به نگاه ما دار
توکن غیرمثلی یا NFT چیست
می‌توان گفت هر چیزی که ابزار مبادله نباشد، غیرمثلی است مانند موبایل یا خودروی شما، فراموش نکنید مثلی‌بودن یا نبودن نسبی است و بستگی به نگاه ما دارد.
مثلاً در مورد بلیط مسابقه فوتبال، اگر ما سه نوع بلیط طبقه پایین، طبقه بالا و جایگاه ویژه داشته باشیم، تمام بلیط‌های طبقه پایین نسبت به یکدیگر مثلی هستند، اما نسبت به بلیط‌های طبقه بالا و جایگاه ویژه غیرمثلی محسوب می‌شوند. با این حال، برای تعیین مثلی‌بودن یا نبودن، شرایط کلی در نظر گرفته خواهد شد.
همچنین مثلی‌بودن یا نبودن یک چیز می‌تواند وابسته به تفکر شخصی باشد. گفتیم یک اسکناس صد دلاری مثلی است، اما ممکن است یک اسکناس به‌خصوص که برای بقیه معادل همان صد دلار ارزش دارد، برای شما یادگاری یک فرد عزیز باشد و حاضر نباشید آن را با هزاران دلار هم معاوضه کنید.

توکن غیرمثلی یا NFT چیست؟

تا اینجا با مفهوم توکن، و همچنین قابلیت غیر قابل تعویض بودن آشنا شدید، حالا وقت آن رسیده است که بدانیم توکن‌های NFT چه هستند. اینکه صاحب یک توکن NFT چه کسی است در بلاک‌چین ثبت می‌شود و تمام سیستم‌هایی که به بلاک‌چین متصل هستند به اطلاعات آن توکن دسترسی دارند و کسی امکان ایجاد تغییر در اطلاعات ثبت شده را ندارد. اگرچه استفاده از NFT-ها در صنایع مختلف وجود دارد، اما بیشتر در حوزه‌ی هنر دیجیتال و کلکسیونی‌‌ها، بازی، دارایی های مجازی، دارایی های دنیای واقعی و هویت استفاده می‌شوند و اغلب با استاندارد ERC-721 و روی بستر اتریوم ساخته می‌شوند، هرچند که در ۲۰۲۱ استفاده از توکن‌های غیر قابل معاوضه روی سایر بلاک‌چین‌ها مانند پروتکل BEP-721 بایننس اسمارت چین نیز شروع به توسعه کرد.
اگر بخواهیم NFT را به زبان خیلی ساده معرفی کنیم باید با ارائه یک مثال، ماهیت این توکن را توضیح دهیم.
اکثر ما ایرانی‌ها با گل خداداد عزیزی که منجر به صعود تیم ملی به جام‌جهانی ۱۹۹۸ شد خاطره داریم و دیدن این صحنه هنوز هم برای ما یادآور خاطرات شیرین آن روزها است. حالا ربط این موضوع به مبحث NFT چیست؟
توکن مثلثی چیست
آقای خداداد عزیزی به عنوان کسی که این گل را زده است می‌تواند یک ویدئو از گل زدن خود را به یک توکن NFT تبدیل کرده و به فروش برساند. حق مالکیت برای خداداد عزیزی حفظ می‌شود و اگر افرادی قصد خرید این توکن را داشته باشند می‌توانند قیمت خرید خود را پیشنهاد داده و در واقع در این مناقصه شرکت کنند.
با خرید این توکن حق مالکیت آن صحنه به خریدار اعطا خواهد شد و آقای خداداد عزیزی به عنوان صاحب اصلی اثر هر بار که این توکن خرید و فروش شود درصدی از مبلغ را دریافت خواهد کرد.افراد زیادی در سراسر دنیا می‌توانند این تکه ویدئو را دانلود کرده و داشته باشند، ولی فرق آن با حالتی که شما توکن را خریداری کنید این است که در صورت خرید توکن شما به عنوان صاحب اثر شناخته خواهید شد نه صرفا شخصی که یک ویدئو را در گالری خود نگه داشته است.
همین مثال را می‌شود راجع به موسیقی بیان کرد. اگر یک آهنگ‌ساز یک قطعه موسیقی بسازد، می‌تواند با تبدیل آن قطعه موسیقی به توکن‌ NFT برای خود درآمدی داشته باشد و شخصی که توکن را خریداری کند حق مالکیت آن قطعه موسیقی را دارد.
پس اگر در آینده آن قطعه موسیقی به هر دلیلی خیلی مطرح شود و قرار باشد که از آن قطعه در آثاری استفاده شود، شخصی که توکن آن قطعه موسیقی را خریداری کرده بود، به عنوان شخصی که مالکیت آن را دارد، باید اجازه‌ی این کار را بدهد.
یک نمونه‌ی واقعی، فروش کاور آلبوم هیچ‌کس، رپر شناخته شده با نام “جنگل آسفالت” بود که هیچ‌کس به قیمت ۱۹۰ اتریوم به فروش رساند.

ویژگی‌ها و مزایای توکن‌های غیر قابل معاوضه

  • کمیاب: ارزش توکن‌های غیر قابل معاوضه ناشی از کمیاب بودن آن‌ها است. اگرچه توسعه‌دهندگان NFT-ها هر اندازه بخواهند می‌توانند از این توکن‌ها بسازند؛ اما با محدود کردن تعداد آن‌ها، باعث افزایش نادر بودن آن‌ها می‌شوند.
  • تقسیم نشدنی: اگرچه این امر قانون نیست ولی اغلب توکن‌های غیر قابل معاوضه به واحدهای کوچک‌تر تقسیم نمی‌شوند، یا کل یک اثر هنری دیجیتال را خریداری می‌کنید یا اصلا آن را نمی‌خرید.
  • یکتایی: این مورد مهم‌ترین ویژگی یک NFT است. NFT-ها دارای زبانه‌ای (tab) از اطلاعات ثابت هستند که یکتا بودن آن‌ها را ثبت می‌کند. به این ویژگی به‌عنوان گواهی اصالت نگاه کنید.
  • قابل انتقال: برخلاف توکن‌های قابل معاوضه قابل ترید، توکن‌های غیر قابل معاوضه در بازارهای خاصی خرید و فروش می‌شوند. بااین‌حال ارزش آن‌ها به منحصر‌به‌فرد بودنشان بستگی دارد.
  • دارای اصالت: توکن‌های غیر قابل معاوضه مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین هستند، بنابراین می‎‌توانید از اصالت NFT خود مطمئن شوید، زیرا ساخت چیزی جعلی در لجر تغییر ناپذیر نامتمرکز تقریبا محال است.
  • حافظ حق مالکیت: این مورد هم به استفاده‌ی NFT از پلتفرم‌های نامتمرکز اشاره می‌کند که در آن هیچ مالکی داده‌ای را پس از ثبت نمی‌تواند تغییر دهد.

پروژه‌های برتر NFT

NFT اوپن سی (OpenSea) بازار برتر آثار هنری و کلکسیونی است. موارد موجود در این بازار ENS (دامین اتریوم)، حیوانات مجازی و قطعات زمین مجازی را شامل می‌شود.
Async.Art  بازار آثار هنری توکن‌های غیر قابل معاوضه‌ی دیگری است که نه‌تنها NFT-های خود را در آنجا خرید و فروش می‌کنید، بلکه می‌توانید در آنجا توکن خود را نیز بسازید. این پلتفرم همچنین به خالقان آثار هنری این امکان را می‌دهد تا به‌آسانی ظاهر و رفتار آثارشان را تعریف کنند. این پلتفرم حتی به خریداران امکان خرید یا تغییر بخش یا لایه‌ای از اثر هنری را می‌دهد.
CryptoKitties کریپتوکیتیز بازی مجازی مبتنی بر بلاک‌چین است که امکان خرید، بزرگ کردن و ترید گربه‌های مجازی را به بازیکنان می‌دهد. این بازی شامل ترکیب گربه‌های مجازی و تولید نسل‌هایی است که از لحاظ کلکسیونی دارای قیمت باشند. کیتیز (گربه‌های این بازی) را می‌توان با اتر (توکن شبکه اتریوم) خرید. طبق تخمین‌های زده شده، این بازی دارای ۱٫۵ میلیون کاربر و بیش از ۴۰ میلیون دلار تراکنش در این پلتفرم هستند. بعضی از این گربه‌های مجازی بیش از ۳۰۰ هزار دلار به فروش رفته‌اند. میانگین قیمت این گربه‌های مجازی ۶۵٫۷۶ دلار است. هر چند که باید کارمزد شبکه اتریوم را نیز در هر بار خرید یا فروش در نظر گرفت.
Decentraland، یکی از پروژ‌ه‌ها‌ی برتر NFT است که روی جهان مجازی نامتمرکز تمرکز کرده است. در پروژه، مشارکت‌کنندگان می‌توانند زمینی مجازی بخرند یا بفروشند و هر «ساکن» این بازی دارای پاسپورت دیجیتال تشخیص هویت مخصوص است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *