منوی دسته بندی

بهترین پروژه های دیفای

معرفی برترین پروژه های دیفای؟ دیفای defi چیست؟ همه چیز درباره بازار مالی غیر متمرکز دیفای ؟ لیست توکن های دیفای؟ خرید DeFi چگونه است؟ لیست ارزهای دیفای را از کجا تهیه کنم؟

دیفای ( امور مالی غیر متمرکز )
DEFI

ما در این مقاله لیست بهترین پروژه های دیفای را در سایت ویدیوئی آموزش بورس ارائه دادیم. برای مشاهده ویدیوهای ما صفحه رسمی آپارات حامد کامرانی را دنبال کنید.
دیفای به معنای امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) است، اصطلاحی فراگیر که برای انواع برنامه‌های مالی در ارزهای رمزپایه یا بلاکچین که به منظور کمرنگ کردن واسطه‌های مالی ایجاد شده‌اند، به کار می‌رود.
دیفای از بلاکچین، فناوری ارز دیجیتال بیت کوین الهام گرفته شده است که به چندین نهاد امکان می‌دهد تا نسخه‌ای از تاریخچه معاملات را نگه دارند، به این معنی که تراکنش های دیگر توسط یک منبع مرکزی کنترل نمی‌شود. این موضوع مهمی است؛ زیرا سیستم‌های متمرکز و مراکز کنترل انسانی می‌توانند سرعت و پیچیدگی معاملات را محدود کنند؛ در حالی که کاربران کنترل مستقیم کمتری بر پول خود دارند. دیفای منحصر به فرد است، زیرا کاربرد بلاکچین را از انتقال ارزش ساده به موارد استفاده مالی پیچیده‌تر گسترش می‌دهد.
بیت کوین و بسیاری دیگر از دارایی‌های دیجیتال با روش‌های پرداخت قدیمی مانند روش‌های اجرا شده توسط Visa و PayPal  فرق دارند، به این دلیل که همه واسطه‌ها را از معاملات حذف می‌کنند. وقتی با یک کارت اعتباری در یک کافه پول قهوه را پرداخت می‌کنید، یک موسسه مالی با کنترلی که بر معامله شما دارد، بین شما و کافه مستقر می‌شود و اختیار متوقف کردن یا مکث و حفظ آن را در دفاتر خصوصی خود دارد. با بیت کوین، این موسسات عملا از سیستم حذف می‌شوند.

خرید مستقیم دیفای

خرید مستقیم تنها نوع معامله یا قرارداد تحت نظارت شرکت‌های بزرگ نیست. برنامه‌های مالی مانند وام، بیمه، سرمایه گذاری جمعی، مشتقات، شرط‌بندی و موارد دیگر نیز در کنترل آن‌هاست. قطع واسطه‌ها از انواع معاملات از مزایای اصلی دیفای است.

مزایای استفاده از دیفای

دنیای مالی سنتی به نهادهایی مانند بانک (به‌عنوان واسطه) و دادگاه (به‌عنوان داور) وابسته است. برنامه‌های دیفای اما به هیچ واسطه یا داوری نیاز ندارند. این کدِ برنامه‌نویسی است که چگونگی حل‌و‌فصل اختلافات احتمالی را مشخص می‌کند. از همه مهم‌تر، کاربران بر دارایی‌های خود کنترل و نظارت کامل دارند.
در آرمان‌شهر دیفای هیچ‌کس نمی‌تواند پول شما را مصادره کند، بر امور مالی زندگی‌تان نظارت داشته باشد یا از معامله شما با فرد دیگری جلوگیری کند. همچنین فساد و سرقت به ‌حداقل می‌رسد، چون همه‌چیز برای همه شفاف است.
علاوه بر ازبین‌رفتن واسطه‌ها، استفاده از دیفای می‌تواند هزینه‌ها را کاهش ‌دهد و امکان ایجاد یک سیستم مالی آسیب‌ناپذیر را فراهم کند. اگرچه حذف بانک‌ها و سازمان‌های متمرکز از دنیای مالی به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست، اما به نظر می‌رسد در آغاز یک جریان قدرتمند قرار داریم.
به‌لطف بلاک چین می‌توان به پیشرفت حوزه امور مالی غیرمتمرکز امیدوار بود. داده روی بلاک چین ذخیره شده و بین تمام افرادی که به شبکه متصل هستند پخش می‌شود. با این فناوری، احتمال تغییر اطلاعات، سانسور یا از کار افتادن سیستم تقریباً از بین می‌رود.
یکی دیگر از مزیت‌های چنین اکوسیستمی، دسترسی آسان تمام افراد به خدمات مالی است، به‌خصوص افرادی که نمی‌توانند از سیستم مالی فعلی استفاده کنند. ازآنجاکه سیستم مالی سنتی به سودآوری واسطه‌ها وابسته است، در جوامع کم‌بضاعت این خدمات به‌درستی ارائه نمی‌شود. بااین‌حال، با دیفای همه می‌توانند با هزینه بسیار پایین از خدمات مالی استفاده کنند.

کاربردهای دیفای

*خدمات اعطای وام

اکثر ما با فرآیند دریافت وام و چالش‌های آن آشنا هستیم. مثلا شما تنها می‌توانید از بین بانک‌هایی که در کشور خودتان هستند یکی را انتخاب کنید. باید به آن بانک اعتماد کنید و ریسک‌ها و مشکلات مالی آن را بپذیرید. سپس به صورت حضوری به بانک مراجعه کنید، با ارائه اطلاعات شخصی خود و دردسرهای ضامن و چک، از بین طرح‌های موجود یکی را انتخاب کنید و علاوه بر پرداخت اصل پول، هزینه خدمات را نیز به بانک بپردازید. تمام این مشکلات برای اینست که شما نمی‌توانید به هر فردی برای دریافت یا اعطای وام اعتماد کنید.
اما با استفاده از دیفای مرزهای جغرافیایی معنا ندارند. مثلا شما می‌توانید از فردی که در فرانسه زندگی می‌کند، وام بگیرید. در واقع در پلتفرم وام دهی مبتنی بر بلاکچین شما می‌توانید با وثیقه گذاشتن دارایی‌های دیجیتال خود و بی‌نیاز از ضامن، وام دریافت کنید. دیفای بستری فراهم می‌کند که تمام افرادی که دارایی خود را در پلتفرم قرار می‌دهند، سودی را برای تامین نقدینگی دریافت کنند و افراد دیگر نیز می‌توانند از این نقدینگی استفاده کنند. از شناخته شده‌ترین پلتفرم‌های وام دهی می‌توان به Compound، ETHLend  و NEXO اشاره کرد.

*مقاوم در برابر سانسور

پیش‌تر گفتیم که شبکه دیفای بر اساس قراردادهای هوشمند عمل می‌کند. این قراردادها در قالب کدهای برنامه نویسی نوشته شده و در شبکه بلاک چین ذخیره می‌شوند. بنابراین تمام افرادی که در سراسر جهان به شبکه متصل هستند به این داده‌ها دسترسی دارند و هر گونه تغییر را رصد می‌کنند. درنتیجه احتمال تغییر اطلاعات و سانسور نسبت به سایر روش ها بسیار کاهش می یابد.

*صدور استیبل کوین‌ها

استیبل کوین‌ها نوعی ارزدیجیتال هستند که از یک دارایی ثابت مثل دلار، طلا و غیره به عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که استیبل کوین‌ها در عین غیرمتمرکز بودن، ارزش ثابتی داشته باشند. در نتیجه می‌توانند دردسرهای معادل سازی ارزها در استفاده از خدمات مالی و همچنین فرصت آربیتراژ را کاهش دهند.
در واقع اگر بخواهید از خدمات مالی استفاده کنید، باید وثیقه‌ای را نزد ارائه دهنده خدمات مثلا وام دهنده به امانت بگذارید. ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین، ترون و غیره به دلیل نوسانات زیاد قیمت، نمی‌توانند وثیقه مطلوب باشند. زیرا ممکن است قیمت آن‌ها در جریان نوسان، کمتر از چیزی شود که مورد نظر وام دهنده بوده است. در این صورت دو راه برای شبکه باقی می‌ماند، یا وام گیرنده را به صورت یکطرفه از قرارداد خارج کند و یا این که اجازه دهد وام دهنده ضرر کند. در این صورت شما در یک سیستم مالی غیرمتمرکز علاقه‌ای نخواهید داشت تا جای وام دهنده یا وام گیرنده باشید. با استفاده از استیبل کوین‌ها چون ارزش وثیقه خود را با یک پشتوانه تقریبا بدون نوسان تعیین می‌کنید، می‌توانید بدون نگرانی به وثیقه اطمینان داشته باش

*ایجاد صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی‌های غیر متمرکز به این دلیل که روی بلاکچین کار می‌کنند می‌توان به کمک آن‌ها دارایی های دیجیتال را از کیف پول شخصی کاربران و بدون نیاز به واسطه به صورت مستقیم معامله کرد. بدین ترتیب محدودیت‌های موجود و کارمزد تراکنش‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. در حال حاضر می‌توان از Marble،  AIRSWAP،  Uniswap  و IDEX به عنوان معروف‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز دیفای نام برد.
با استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز افراد می‌توانند برای دارایی‌هایی مانند سهام، املاک و بازار مشتقه، ارز دیجیتال ایجاد کنند و با استفاده از پارامترهای دلخواه خود به معامله بپردازند.

  • از بین رفتن خطای انسانی: از آن‌جا که دیفای بر اساس قراردادهای هوشمند کار می‌کند، احتمال بروز خطای انسانی که در سیسیتم‌های مالی امروزی مثل بانک‌ها می‌تواند رخ دهد را تقریبا از بین می‌برد که به تناسب آن سرعت انجام کار نیز افزایش خواهد یافت.
  • دسترسی همگانی به سرویس‌ها و خدمات: به دلیل کارمزد ها و شرایطی که واسطه‌های مالی امروزی دارند اغلب افراد کم برخوردار جامعه نمی‌توانند از خدمات مالی استفاده کنند. همچنین تحریم‌های سیاسی می‌تواند محدودیت‌هایی برای مردم کشورهای مختلف بوجود بیاورد. اما به لطف دیفای مرزی وجود نخواهد داشت. تمام افرادی که به گوشی هوشمند و اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند، می‌توانند برابر با تمام مردم جهان از خدمات مالی بهره ببرند.
  • افزایش شفافیت: شفافیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دیفای است. چرا که واسطه‌ها را از بین می‌برد. این امر باعث کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود. بدین ترتیب شما می‌توانید خودتان بر دارایی‌های خود نظارت کنید، کسی نمی‌تواند دارایی شما را مصادره یا شما را از معامله‌ای منع کند. تمام این مسایل کمک می‌کنند تا فساد و سرقت کمتر شود. البته حذف بانک‌ها در سراسر دنیا کار ساده‌ای نیست اما تکنولوژی ثابت کرده است که هیچ کاری نشدنی نیست.
  • حداقل ریسک برای طرفین قرارداد: امور مالی غیرمتمرکز بر مبنای قراردادهای هوشمند کار می‌کنند. قراردادهای هوشمند توسط کدهای کامپپوتری پیاده سازی می‌شوند و پس از آن دارای ضمانت اجرایی هستند. یعنی پس از ثبت قرارداد هوشمند روی بلاک چین، قرارداد اجرا می‌شود و امکان لغو آن وجود ندارد. پس دیفای می‌تواند ریسک طرف قرارداد را به طور چشمگیری کاهش دهد.

معایب دیفای

  1. پیچیدگی: در درجه اول راحتی استفاده از یک تکنولوژی می‌تواند باعث جذب مخاطبان شود. اما برنامه‌های غیر متمرکز هنوز نتوانسته‌اند آن طور که باید در جهت ساده سازی رابط کاربری بکوشند.
  2. خطای کاربر: اگر چه حذف واسطه‌ها مزایای زیادی دارد اما حذف آن‌ها و استفاده از بلاکچین‌های متن باز می‌تواند برای افراد حواس پرت خطر ساز باشد. می‌پرسید چطور؟ مثلا اگر شما رمز حساب بانکی خود را فراموش کنید، می‌توانید با مراجعه به شعب بانک، حساب خود را بازیابی کنید. اما اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، دسترسی به کیف پول‌تان را برای همیشه از دست خواهید داد.
  3. برگشت ناپذیری تراکنش‌ها: تراکنش‌های بلاک چین‌های متن باز برگشت ناپذیر هستند. در نتیجه اگر مبلغی را اشتباهی به کیف پول شخصی واریز کنید، دیگر نمی‌توانید آن را پس بگیرید.

مهمترین
ارزهای دیفای
چیست؟

*چین لینک(chainlink)

یکی از محبوب ترین پروژه های دیفای که در این لحظه بیشترین ارزش بازار را بین سایر توکن های دیفای به خود اختصاص داده است ، چین لینک نام دارد . لینک یک سرویس اوراکلی غیرمتمرکز است که هدف آن اتصال داده های دنیای واقعی به قراردادهای هوشمند است . از آن جایی که بلاک چین ها نمی توانند به داده های خارج  از شبکه خود دسترسی داشته باشند ، نیاز به واسطه ای است که قراردادهای هوشمند را از اطلاعات دنیای بیرون غنی سازد . اوراکل داده های خارجی مثل دما ، آب و هوا و یا نتیجه یک مسابقه ورزشی را به بلاک چین منتقل می کند . تاقبل از چین لینک این امکان فراهم نبود که داده ها از دنیای خارج به قراردهای هوشمند وارد شود . بنابراین لینک یک پروژه ای به شده قوی است که طرفداران زیادی دارد و در زمان نگارش این نوشته با قیمت 24 دلار در حال معامله شدن است .

*آوه (AVVE)

یکی دیگر از پروژه های محبوب AAVE نام دارد که سومین ارزش بازار در بین سایر پروژه های دیفای به خود اختصاص داده است .  AAVE یک پروتکل وام دهی پیشرو است که برای ایمن سازی پروتکل و مشارکت سایرین از توکن AAVE استفاده میکند. توکن AAVE در زمان نگارش این نوشته با قیمت 234 دلار در حال معامله شدن است و ارزش بازار آن معادل 2،800،000،000 است .

*YFI

پروژه YFI یک جمع کننده خودکار  نقدینگی است که چندین فرصت مختلف را برای تولید محصول ارائه می دهد . توکن رسمی این پروژه YFI نام دارد و کاربران می توانند با استفاده از آن در این پروژه سرمایه گذاری کرده و مشارکت کنند . YFI یک پلتفرم غیرمتمرکز در فضای دیفای است و از پروتکل های متفاوتی تشکیل شده است .

*UNI

Uniswap مهم ترین صرافی غیرمتمرکز در فضای دیفای است . امروزه این صرافی قادر هست با تامین نقدینگی برای استخرها فراهم شود ، اگر کمی با دنیای ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید ، حتما با مشکلاتی که ممکن است یک صرافی متمرکز ایجاد کند آشنایی دارید . بنابراین احتمال استفاده گسترده از صرافی های غیرمتمرکز در آینده وجود دارد و آن زمان است که این توکن به ارزش واقعی خود خواهد رسید . UNI در لیست پروژه های دیفای چهارمین ارزش بازار را به خود اختصاص داده و در زمان نگارش این نوشته با قیمت 9.9 دلار در حال معامله شدن است .

*SUSHIswap

سوشی یکی از پروزه های دیفای است که در سال 2020 سر و صدای زیادی به پا کرد . این پروژه در واقع یک پروتکل وام دهی است . سوشی سواپ یک فورک از یونی سواپ است و بربستر اتریوم اجرا شده است . توکن یونی سواپ برای اینکه بتواند جدب مشارکت حداکثری را داشته باشد و به تامین نقدینگی در استخر های خاص بپردازد ، توکن SUSHI را پاداش می دهد .SUSHI در زمان نگارش این نوشته با قیمت 7 دلار در حال معامله شدن است و نهمین ارزش بازار بین پروزه های دیفای مربوط به این توکن است .

*COPM

اکوسیستم Compound نیز یکی از پروتکل های وام دهی و وام گیری غیرمتمرکز است و برای تصمیمات مهم پروتکل و رای گیری و تفویض اختیار از توکن Compound استفاده می شود . این پلتفرم از ابتدا حمایت صرافی کوین بیس را در کنار خود داشته است . COMP روی اتریوم اجرا شده و طرفداران زیادی دارد . افرادی که مایل به وام گیری و یا قرض دادن پول خود به امید کسب بهره هستند ، می توانند از این پلتفرم استفاده کنند . نکته مثبت این ماجرا در رابطه با وام دهی و وام گیری این است هیچ شخص ثالث ، نهاد و یا بانکی در آن دخالت نخواهد داشت و کل عملیات کاملا غیرمتمرکز احرا خواهد شد . کامپوند به شدت شبیه به یک بانک است و قطعا اینده ای روشن در انتظار آن خواهد بود . توکن COMP در زمان نگارش این نوشته با قیمت 218 دلار در حال معامله شدن است و هشتمین ارزش بازار را بین سایر پروژه های دیفای به  خود اختصاص داده است .

*KNC

این شبکه به هر کسی این امکان را می دهد که بدون نیاز به صرافی های متمرکز،رمزارزهای خود را تبدیل کنند . این پروتکل غیرمتمرکز امکان تبدیل فوری و مبادلات ارزهای دیجیتال را به روشی کاملا غیرمتمرکز را می دهد و بر روی بلاک چین اتریوم اجرایی شده است . در واقع ای نوع شبکه دیگر مشکلات صرافی های متمرکز را نخواهد داشت ، برای مثال از کلاهبرداری و هک کردن که ممکن است در صرافی های متمرکز رخ دهد ، جلوگیری خواهد شد . KNC در زمان نکارش این نوشته با قیمت 1.38 دلار در حال معامله شن است و بیست و یکمین ارزش بازار را بین سایر پروژه های دیفای به خود اختصاص داده است .

*MKR

یک نوع پروتکل وام دهی غیرمتمرکز است که مسئول ثبات قیمت DAI است . شعار اصلی این پروژه مبارزه با نوسانات شدید بازار است . این پروژه نیز روی بلاک چین اتریوم پیاده سازی شده است . در واقع این توکن برای ثابت نگه داشتن قیمت استیبل کوین DAI ، تولید شده و یا از بین می رود . MKR یکی از بهترین کاربردها را در کل بازار رمزارزها دارد ، این توکن ابزاری ضروری برای همکاری و پیوند پروژه های غیرمتمکرکز است . MKR در زمان نگارش این نوشته با قیمت 1428 دلار در حال معامله شدن است و هفتمین ارزش بازار را در بین سایر پروژه های دیفای به خود اختصاص داده است .

*BAL

پروتکل بالانسر ، یکی از بازارسازهای خودکار است که بر روی بلاکچین اتریوم اجرا شده است . در این پلتفرم کاربران قادر هستند که با تامین نقدینگی کسب درآمد کنند . این پروژه باعث کاهش هزینه برای تبدیل ارزهای مختلف می شود . آنچه بالانسر را منحصر به فرد می کند این است که این پروتکل در هر استخر خود از 8 دارایی پشتیبانی می کند . توکن BAL در این لحظه با قیمت 20 دلار در حال معامله شدن است و سی و دومین ارزش بازار را بین سایر پروژه های دیفای به خود اختصاص داده است .

*LRC

پروتکلی غیرمتمرکز که هدف آن ایجاد پلتفرمی برای معاملات است . با استفاده از این پروتکل قادر خواهید بود که سفارشات خودرا به صورت آفلاین ایجاد کنید و همچنین به صورت آنلاین به انجام معاملات خود بپردازید . LRC در زمان نگارش این نوشته با قیمت 0.4 دلار در حال معامله شدن است و سیزدهمین ارزش بازار را بین سایر پروژه های دیفای به خود اختصاص  داده است .
گردآوری کننده :
معین محمدپور
عضو تیم تحلیلی آکادمی حامدکامرانی

اگر سوالی در این زمینه دارید در قسمت نظرات مطرح کنید تا پاسخگو باشیم. حامد کامرانی شخصا به سوالات شما پاسخ میدهد. شما همچنین میتوانید پکیج های اموزش بورس رایگان ما را از صفحه اصلی وب سایت دنبال کنید.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *