منوی دسته بندی

اوراق قرضه (Bond) چیست؟

اوراق قرضه (Bond) چیست؟

آکادمی بورسی حامد کامرانی در این مقاله به موضوع اوراق قرضه (Bond) چیست؟ پرداخته است. امیدواریم که از این مقاله لذت ببرید

رابطه و رشته اوراق بهادار (Bond) :

ما سعی داریم در این مقاله به طور تخصصی در مورد اوراق قرضه رابطه و رشته آن و سوال متداول که در ذهن در مورد اوراق قرضه دارید به شما پاسخی کوتاه و کامل خدمت شما عرض کنیم پس در ادامه این مطلب با ما در همراه باشید.

فهرست مطالب در مورد اوراق قرضه :

اوراق قرضه (Bond) چیست؟                          ناشران اوراق قرضه                      
نحوه کار با اوراق قرضه                                  خصوصیات اوراق قرضه
دسته بندی اوراق قرضه                                 سوال متداول

اوراق قرضه (Bond) چیست؟

اوراق قرضه ابزاری با درآمد ثابت است که نشان دهنده وامی است که توسط یک سرمایه گذار به وام گیرنده (معمولاً شرکتی یا دولتی) پرداخت می‌شود. می‌توان یک اوراق قرضه را به عنوان قرضه  بین وام دهنده و وام گیرنده در نظر گرفت که شامل جزئیات وام و پرداخت های آن است. اوراق قرضه توسط شرکت ها ، شهرداری ها ، ایالت ها و دولت های مستقل برای تأمین اعتبار پروژه ها و عملیات استفاده می شود. صاحبان اوراق بدهکار ، بدهکاران ، یا طلبکاران ناشر است. جزئیات اوراق قرضه شامل تاریخ پایان زمانی است که اصل وام به صاحب اوراق قرضه پرداخت می‌شود و معمولاً شامل شرایط پرداخت سود متغیر یا ثابت است که توسط وام گیرنده پرداخت می‌شود.

ناشران اوراق قرضه :

دولت ها (در تمام سطوح) و شرکت ها معمولاً برای گرفتن وام از اوراق قرضه استفاده می‌کنند. دولت ها نیاز به تأمین اعتبار جاده ها ، مدارس ، سدها یا سایر زیرساخت ها دارند. هزینه ناگهانی جنگ نیز ممکن است نیاز به جمع آوری سرمایه را ایجاب کند.

به همین ترتیب ، شرکت ها اغلب برای رشد تجارت خود ، خرید املاک و تجهیزات ، انجام پروژه های سودآور ، تحقیق و توسعه یا استخدام کارمندان ، وام می‌گیرند . مشكلی كه سازمانهای بزرگ با آن روبرو است كه ، آنها معمولاً به مراتب بیشتر از مبلغی كه بانك متوسط ​​تأمین می‌كند نیاز دارند. اوراق قرضه با اجازه دادن به بسیاری از سرمایه گذاران فردی که نقش وام دهنده را بر عهده دارند ، یک راه حل ارائه می‌دهند. در واقع ، بازارهای بدهی عمومی به هزاران سرمایه گذار اجازه می‌دهد که هر کدام بخشی از سرمایه مورد نیاز را وام دهند. علاوه بر این ، بازارها به وام دهندگان اجازه می‌دهند که اوراق قرضه خود را به سرمایه گذاران دیگر بفروشند یا از افراد دیگر اوراق قرضه بخرند – مدتها پس از جذب سرمایه اصلی توسط سازمان صادر کننده.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بورس و ‌آموزش صفر تا صد آن پیشنهاد می‌شود به کلیپ های آموزشی آکادمی بورس حامد کامرانی مراجعه کنید.

نحوه کار با اوراق قرضه :

به اوراق قرضه معمولاً به عنوان اوراق بهادار با درآمد ثابت گفته می شود و یکی از سه کلاس دارایی است که سرمایه گذاران معمولاً با سهام ( سهام ) و معادل نقدی آن آشنا شدید.

بسیاری از اوراق قرضه شرکتی و دولتی به صورت عمومی معامله می شوند. دیگران فقط بدون نسخه ( OTC ) یا به طور خصوصی بین وام گیرنده و وام دهنده معامله می شوند .

هنگامی که شرکت ها یا نهادهای دیگر برای تأمین مالی پروژه های جدید ، حفظ عملیات مداوم یا تأمین مالی مجدد بدهی های موجود به جمع آوری پول نیاز دارند ، ممکن است مستقیماً به سرمایه گذاران اوراق قرضه بدهند. وام گیرنده (ناشر) اوراق قرضه ای را منتشر می کند که شامل شرایط وام ، پرداخت سود پرداختی و زمان بازپرداخت وجوه وام (اصل اوراق) است ( تاریخ سررسید ). پرداخت سود (کوپن) بخشی از بازدهی است که دارندگان اوراق قرضه بابت وام وجوه خود به ناشر کسب می کنند. نرخ سود تعیین کننده پرداخت را نرخ کوپن می نامند .

قیمت اولیه ترین اوراق قرضه معمولا در مجموعه ای همتراز ، معمولا ۲۳۹۰۰۰۰۰ ریال یا ۲۳۹۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال مبلغ اسمی در هر باند فردی. قیمت واقعی اوراق بهادار به عوامل مختلفی بستگی دارد: کیفیت اعتباری ناشر ، مدت زمان انقضا و نرخ کوپن در مقایسه با شرایط نرخ بهره عمومی در آن زمان. ارزش اسمی اوراق همان چیزی است که پس از بلوغ اوراق قرضه به وام گیرنده بازپرداخت می شود.

بیشتر اوراق پس از انتشار توسط دارنده اوراق بهادار به سرمایه گذاران دیگر قابل فروش است. به عبارت دیگر ، یک سرمایه گذار اوراق قرضه لازم نیست که یک اوراق قرضه را تا تاریخ سررسید آن نگه دارد . همچنین خرید مجدد اوراق قرضه توسط وام گیرنده در صورت کاهش نرخ بهره یا بهبود اعتبار وام گیرنده معمول است و می تواند اوراق قرضه جدید را با هزینه کمتری منتشر کند.

خصوصیات اوراق قرضه :

  • ارزش اسمی مبلغ پولی است که ، اوراق قرضه در سررسید ارزش آن را خواهد داشت. این مبلغ همچنین مقدار مرجعی است که ناشر اوراق قرضه هنگام محاسبه پرداخت سود استفاده می کند. به عنوان مثال ، بگویید سرمایه گذار یک اوراق قرضه را با حق بیمه ۲۶۰۵۱۰۰۰۰ ریال خریداری می کند و سرمایه گذار دیگری بعداً وقتی با تخفیف ۲۳۴۲۲۰۰۰۰ ریال معامله می کند ، همان اوراق را خریداری می‌کند. با سررسید اوراق ، هر دو سرمایه گذار ۲۳۹۰۰۰۰۰۰ ریال ارزش اسمی اوراق دریافت می‌کنند.
  • نرخ کوپن نرخ بهره ای است که ناشر اوراق قرضه با ارزش اسمی اوراق پرداخت خواهد کرد ، که به صورت درصد بیان می شود. به عنوان مثال ، نرخ کوپن 5٪ به این معنی است که دارندگان اوراق قرضه هر ساله 5٪ x ۲۳۹۰۰۰۰۰۰ ریال ارزش اسمی = ۱۱۹۵۰۰۰۰ ریال دریافت می‌کنند.
  • تاریخ کوپن ، تاریخی است که ناشر اوراق قرضه در آن سود پرداخت می کند. پرداختها در هر بازه زمانی امکان پذیر است ، اما استاندارد پرداختهای شش ساله است.
  • تاریخ سررسید تاریخی است که اوراق به بلوغ می رسد و ناشر اوراق بهادار ارزش اسنادی را به دارنده اوراق پرداخت می کند.
  • قیمت انتشار قیمتی است که ناشر اوراق در اصل اوراق را می فروشد.

دسته بندی اوراق قرضه :

چهار دسته اصلی اوراق قرضه در بازارها به فروش می‌رسد. با این حال ، ممکن است در برخی از سیستم عامل ها اوراق قرضه خارجی منتشر شد توسط شرکت ها و دولت ها را نیز مشاهده کنید.

اوراق مشارکت :

اوراق مشارکت شرکت ها منتشر می شود. شرکت ها بیشتر از اینکه به دنبال وام بانکی برای تأمین مالی بدهی باشند ، اوراق قرضه منتشر می‌کنند زیرا بازارهای اوراق قرضه شرایط مطلوبتری و نرخ بهره کمتری را ارائه می‌دهند.

اوراق قرضه شهداری :

اوراق قرضه شهرداری توسط ایالت ها و شهرداری ها منتشر می شود. برخی از اوراق قرضه شهرداری درآمد کوپن بدون مالیات را برای سرمایه گذاران فراهم می کنند.

اوراق قرضه دولتی :

اوراق قرضه دولتی مانند اوراق منتشر شد توسط خزانه داری آمریکا. به اوراق قرضه منتشر شده توسط خزانه داری با سررسید یک سال یا کمتر “اسکناس” گفته می شود. اوراق قرضه منتشر شده با سررسید 1 تا 10 سال اسکناس نامیده می‌شوند. و اوراق قرضه با سررسید بیش از 10 سال اوراق نامید می شوند. کل دسته اوراق قرضه منتشر شده توسط خزانه داری دولت غالباً در مجموع با عنوان خزانه داری شناخته می شوند. از اوراق قرضه دولتی که توسط دولت‌های ملی منتشر می‌شود ، می‌توان به عنوان بدهی حاکمیتی نام برد.

سوالات متداول :

اوراق قرضه چگونه کار می کنند؟

اوراق قرضه نوعی اوراق بهادار است که توسط دولت ها و شرکت ها فروخته می شود . به عنوان راهی برای جذب پول از سرمایه گذاران. از دید فروشنده ، فروش اوراق قرضه راهی برای وام گرفتن پول است. از دید خریدار ، خرید اوراق قرضه نوعی سرمایه گذاری است زیرا به خریدار امکان بازپرداخت تضمین شده اصل اصل و همچنین جریان پرداخت سود را می دهد. برخی از انواع اوراق قرضه مزایای دیگری نیز دارند ، از جمله توانایی تبدیل اوراق به سهام سهام شرکت صادر کننده.

نمونه اوراق قرضه چیست؟

برای توضیح ، مورد XYZ نمونه اوراق قرضه را در نظر بگیرید. XYZ مایل است برای تأمین مالی ساخت یک کارخانه جدید ۲۳۹ ملیارد ریال وام بگیرد ، اما قادر به دریافت این بودجه از بانک نیست. در عوض ، XYZ تصمیم می‌گیرد با فروش ۲۳۹ ملیارد ریال اوراق قرضه به سرمایه گذاران ، پول را جمع آوری کند. طبق شرایط این اوراق ، XYZ قول می‌دهد که 5 درصد سود سالانه به سود اوراق قرضه خود با 5 سال سود پرداخت کند. ارزش هر یک از اوراق قرضه ۲۳۹ میلیون ریال است ، به این معنی که XYZ  اوراق قرضه را می‌فروشد.

انواع مختلفی از اوراق قرضه چیست؟

مثال بالا مربوط به یک اوراق قرضه معمولی است ، اما انواع خاصی از اوراق قرضه در دسترس است. به عنوان مثال ، اوراق قرضه کوپن صفر در طی مدت اجرای اوراق ، سود پرداخت نمی کنند. در عوض ، ارزش اسمی آنها – مبلغی که در پایان دوره به سرمایه گذار بازپرداخت می‌کنند – بیشتر از مبلغ پرداختی توسط سرمایه گذار هنگام خرید اوراق است. از طرف دیگر ، اوراق قرضه قابل تبدیل به دارنده این اوراق حق می دهد در صورت رسیدن به اهداف خاص ، اوراق خود را با سهام شرکت صادر کننده مبادله کند. بسیاری از انواع دیگر اوراق قرضه وجود دارد که ویژگی های مربوط به برنامه ریزی مالیاتی ، پوشش تورم و سایر موارد را ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *