منوی دسته بندی

اصطلاحات مهم و کاربردی رمز ارزها

حالا که در مورد بازار پول و سرمایه در ایران صحبت کردیم و همچنین دلیل حضور در بازار بورس ایران را دانستیم. همچنین نگرانی های خود را در مورد روند بورس کنترل و رفع کردیم ، بهتر است که وارد ارز دیجیتال و اصلاحات ارز رمز ها نیز شویم. و آموزش بورس را به طور حرفه ای و در کنار هم ادامه دهیم. در این پست با اصطلاحات رمز ارز ها اشنا میشوید.

ارز دیجیتال چیست و با اصطلاحات رمز ارز چه ارتباطی دارد؟

ارز دیجیتال (پول دیجیتال ، پول الکترونیکی یا ارز الکترونیکی) هر ارز ، اسکناس یا اموالی معادل اسکناس است که معمولا در سیستم های رایانه ای دیجیتال ، به وسیله ی اینترنت ، ساماندهی ، ذخیره سازی و جا به جا می شود. ارزهای دیجیتال انواع رمزپایه ، مجازی و دیجیتال بانک مرکزی هستند. ارز دیجیتال میتواند در دیتابیس انتشاز یابد و سپس از طریق اینترنت ، یک بانک اطلاعاتی الکترونیکی وابسته به کمپانی یا بانک ، در پوشه دیجیتالی و درون کارت های مرتبط ذخیره شود.

ارز دیجیتال یا رمز ارز

اصطلاحات مهم و کاربردی دنیای ارز دیجیتال و بیت کوین چیست؟ واژه نامه ارز ها؟ آموزش اصلاحات دنیای رمز ارزها ؟ اصطلاحات بازار رمز ارزها چیست؟ رمز ارز چیست و چگونه میتوان از آن کسب درامد کرد؟ معرفی رمز ارزها و شناخت رمز ارزهای محبوب؟ آیا مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع است؟ معامله رمز ارز ها در چه اموری مجاز و ممنوع است؟ قیمت رمز ارز ها؟ ارز دیجیتال یا رمز ارز؟

با اصطلاحات رمز ارز ها آشنا شویم :

هر جامعه‌ای زبان مخصوص به خود را دارد و شاید بکار بردن آن زبان نشانه‌ای از تعلق داشتن به آن جامعه تلقی شود.  برای آشنایی با اصطلاحات رمز ارز همراه با ما باشید.
وقتی وارد یک محیط جدید، صنعت جدید یا جامعه جدید می‌شویم و مانند افراد محلی آن جامعه صحبت نمی‌کنیم، فورا به عنوان یک غریبه و فرد تازه‌وارد شناخته می‌شویم و شاید این موضوع برای برخی از افراد خوشایند نباشد.
در دنیای ارزهای رمزنگاری شده نیز اصطلاحاتی به کار برده می‌شود که شاید برای برخی از افراد نامفهوم باشد و معنی آنرا درک نکنند، به همین خاطر در این مطلب از سایت آکادمی تخصصی بورس حامد کامرانی قصد داریم برخی از  به کار برده اصطلاحات  را برای شما شرح دهیم.

اکسچنج یا مبادله Exchange

Exchange (مبادله): اکسچنج یا مبادله یکی از اصطلاحات رایج ارز دیجیتال می‌باشد. اکسچنج در حقیقت پلتفرمی است که از طریق آن می‌توان به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی با یکدیگر و ارزهای فیات پرداخت. مبادله می‌تواند به صورت گسترده‌ای در تبدیل ارز و ساختار هزینه‌ی آن نقش داشته باشد.

فیات FIAT

FIAT (فیات): فیات به ارزی گفته می‌شود که به صورت قانونی توسط دولت‌های مختلف پشتیبانی و به رسمیت شناخته می‌شود. از جمله فیات‌های موجود می‌توان به دلار آمریکا، ‌پوند انگلستان، دلار استرالیا و غیره …، اشاره کرد.

نهنگ Whale

Whale (نهنگ): Whale یا نهنگ از دیگر اصطلاحات رایج ارز دیجیتال است. به شخصی گفته می‌شود که سهام قابل توجهی در هر ارزدیجیتالی داشته باشد و بتواند روی قیمت بازار تاثیر گذار باشد.

مبادله مارجین Margin trading

Margin trading (مبادله مارجین): این مبادله یک استراتژی پر ریسکی است که توسط معامله‌گران پر‌تجربه و شجاعی که احساس می­‌کنند نوسانات بازار ارزهای دیجیتالی به اندازه­‌ی کافی هیجان ندارد، استفاده می‌­شود.

  • Going long: تجارت مارجین که در صورت افزایش قیمت سود حاصل شود.
  • Going short: تجارت مارجین که در صورت کاهش قیمت سود می­‌برد.

گاو نر Bullish/Bull

Bullish/Bull (گاو نر): گاونر یکی دیگر از اصطلاحات رایج ارز دیجیتال است. گاو نر نشان دهنده­‌ی روند صعودی بازار و امید به افزایش قیمت در آینده است.

خرس Bearish/Bear

Bearish/Bear (خرس): در میان اصطلاحات رایج ارز دیجیتال، خرس نشان دهنده­‌ی وضعیت به سمت پایین و روند نزولی بازار است. در وضعیت خرس سرمایه گذاران نسبت به روند بازار اعتماد ندارند.

بالاترین قیمت ATH

ATH (بالاترین قیمت): ATH مخفف عبارت All time high و به معنی بالاترین قیمت سهام یا ارز پایه نسبت به چندین ماه گذشته در بازار است.

آلت کوین Altcoin

Altcoin (آلت کوین): به طور کلی به هر ارز دیجیتالی به غیر از بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود.

ارز پایدار Stable coin

Stable coin: ارز دیجیتالی با نوسان بسیار کم که در بازارهای بزرگ مبادله می‌شود و به ارز پایدار مشهور هستند.

استخراج Mining

Mining (استخراج): ماینینگ از دیگر اصطلاحات رایج ارز دیجیتال است. ماینینگ فرآیندی جهت استخراج ارزهای دیجیتالی با استفاده از قدرت پردازش کامپیوتر است.

فورک Fork

Fork (فورک): Fork وضعیتی است که در آن بلاک‌چین به دو زنجیره­‌ی مجزا و در کنار هم تقسیم می‌­شود. این دو زنجیره در شبکه اجرا می‌­شوند و به دو دسته‌­ی soft یا hard طبق‌ بندی می‌شوند.

کیف پول نرم افزاری Software wallet

Software wallet (کیف پول نرم افزاری): کیف پول نرم افزاری منبعی برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتالی روی فایل­‌های کامپیوتری است. کیف پول نرم افزاری را می‌­توان به صورت رایگان از منابع مختلف تولید کرد. MyEtherWallet یکی از معتبرترین کیف پول­‌های نرم افزاری آنلاین موجود است.

کیف پول سخت افزاری Hardware

Hardware wallet (کیف پول سخت افزاری): کیف پول سخت افزاری، دستگاهی است که می­‌تواند ارزهای دیجیتالی را به صورت امن ذخیره کند. کیف­‌های پول سخت افزاری اغلب به عنوان امن‌­ترین راه برای نگه داشتن ارزهای دیجیتالی محسوب می­‌شوند.

کوین Coin

Coin کوین: کوین ‌ها رمزارزهایی هستند که به صورت مستقل عمل می­‌کنند و بلاکچین اختصاصی دارند؛ مانند بیت کوین و اتریوم.

توکن Token

Token توکن: توکن­‌ها رمزارزهایی هستند که بلاکچین اختصاصی ندارند و بر روی بستر سایر رمزارزها کار می­‌کنند؛ مانند تتر.

نرخ هش Hash Rate

Hash Rate (نرخ هش): نرخ هش نشان می ‌دهد کامپیوتر شما تا چه اندازه‌ای توان تولید دارد (سرعت انجام عملیات استخراج) و عملکرد آن چقدر است. نرخ هش یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب دستگاه استخراج محسوب می­‌شود.

همتا به همتا Peer 2 Peer

Peer 2 Peer (همتا به همتا): در یک شبکه همتا به همتا (P2P) دو یا چند کامپیوتر (یا شخص) با یکدیگر در ارتباط هستند، بدون اینکه شخص سومی به عنوان واسطه مورد استفاده قرار گیرد.

غیرمتمرکز Decentralization

Decentralization (غیرمتمرکز): غیرمتمرکز بودن شاید مهمترین ویژگی بیت کوین و سایر رمزارزها باشد. با نبود مرجع مرکزی، رمزارزها نسبت به ارزهای فیات (دلار، ریال و غیره) و سایر روش‌های پرداخت، مزایای منحصر به فردی دارند. یکی از مهمترین این مزایا، عرضه پولی محدود است که به مرور زمان می­‌تواند باعث افزایش ارزش رمزارزها شود (به عنوان مثال، تعداد کل بیت کوین­‌ها، 21 میلیون است؛ این تعداد ثابت در طول زمان، باعث افزایش قیمت بیت کوین می­‌شود).

ماینر Miner

Miner (ماینر): ماینر به کامپیوتر یا تجهیزاتی گفته می‌شود که بر اساس توان محاسباتی خود، بیت کوین یا یک رمزارز خاصی را استخراج می‌­کند.

تأیید Confirmation

Confirmation (تأیید): هر بار که تراکنش جدیدی در شبکه صورت می­‌گیرد، ماینرها، اعتبار و صحت تراکنش را بررسی و تأیید می‌کنند. برای اینکه تراکنش شما انجام شود، باید تاییدیه‌های موردنیاز را از شبکه دریافت کند.

کارمزدهای تراکنش Transaction Fees

 Transaction Fees (کارمزدهای تراکنش): برای انجام تراکنش در شبکه رمزارزها، کاربر باید هزینه‌ای را بابت تایید تراکنش پرداخت کند. این هزینه‌ها با توجه به وضعیت شبکه و ترافیک آن، متغیر خواهد بود. اگر بخواهید تراکنش شما سریع‌تر تایید شود، باید کارمزد بیشتری پرداخت کنید.

پامپ و دامپ Pump & Dump

Pump & Dump (پامپ و دامپ): زمانی که گروهی از سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند قیمت رمزارزها را به صورت مصنوعی افزایش یا کاهش دهند، پامپ و دامپ اتفاق می‌افتد.
برخی از سرمایه‌گذاران زمانی که قیمت یک رمزارز پایین است، اقدام به خرید می‌کنند. سپس، با تبلیغات و اخبار دورغین باعث افزایش قیمت می‌شوند (پامپ) و به دیگران اعلام می‌کنند که الان بهترین زمان خرید است. بنابراین، تقاضا برای آن رمزارز زیاد می‌شود و سرمایه‌گذاران سودجو ارزهای خود در بالاترین قیمت می‌فروشند. بعد از مدتی، قیمت ها کاهش پیدا می‌کند (دامپ) و افراد بی تجربه بخشی از سرمایه خودشان را در این بازار از دست می‌دهند.

اوج قیمت بی سابقه ATH

ATH (اوج قیمت بی سابقه): اصطلاح ATH مخفف عبارت all-time high است که کاربرد زیادی در پیگیری بازار ارز دیجیتال دارد. این اصطلاح برای توصیف شرایطی به ­کار می­‌رود که در آن ارز دیجیتال به بالاترین قیمت خود رسیده است.

کمترین قیمت بی سابقه ATL

ATL (کمترین قیمت بی سابقه): اصطلاح ATL نقطه مقابل ATH است که از عبارت all-time low گرفته شده و نشان می­‌دهد که ارز دیجیتال به کمترین قیمت خود رسیده است.
اصطلاحات رمز ارز و واژه نامه بیت کوین رو در اختیارتان قرار دادیم. اگر نیاز به راهنمایی و سوالی داشتید زیر همین پست برای ما کامنت بگذارید.

کاربرد اصلاحات رمز ارز ها

حال که اصطلاحات رمز ارز را شناختید کمی در مورد کاربردشان صحبت کنیم. میدانید که بیت کوین یک تحول بزرگ در علم و تجارت ایجاد کرد. با ورود بیت کوین به دنیای صنعت و تجارت اصطلاحات رمز ارزها ی بسیاری به وجود آمدند.
اولین و مهمترین رمز ارزها که شاید در ابتدا فقط همین یک روش برای پرداخت بود امروزه تغییر بسیار زیادی داشته است. به شکلی که رمز ارزها و فناوری بلاک­ چین در موارد مختلفی همچون بهداشت و درمان، صنعت و غیره را به وجود آورده اند.
اگر تمایل به آموزش بورس دارید. صفحات رسمی اینستاگرام و آپارات آکادمی بورس حامد کامرانی دنبال کنید.

رسالت ما در حوزه آموزش بازارهای مالی ،ارتقاء سطح آموزشی با بهره گیری از فناوری و اطلاعات به روز دنیا است تا کمک شایانی به اقتصاد و هنر سرمایه گذاری دانش پذیران و خانواده های ایرانی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *