منوی دسته بندی

وضعیت نمادهای معاملاتی

وضعیت نمادهای معاملاتی

yle=”text-align: justify;”>وضعیت نمادهای معاملاتی در تابلوی معاملاتی آن نمایش داده می‌شود.اگر قرار باشد وضعیت معاملاتی سهم تغییری داشته باشد، در قسمت پیام ناظر، بالای تابلو معاملاتی، اطلاعاتی در رابطه با تغییرات پیش‌رو قرار داده می‌شود. در این بخش می‌توانید زمان و تاریخ ایجاد تغییرات در وضعیت نماد را ببینید. برای مشاهده تابلو وضعیت نمادهای معاملاتی هر سهم می‌توانید به سایت Tsetmc.ir مراجعه کنید. با جستجوی نام یا نماد شرکت، تابلوی آن را مشاهده می کنید.

به‌طور کلی وضعیت نمادهای معاملاتی در بازار بورس و فرابورس در یکی از وضعیت های زیر قرار دارند:

وضعیت نمادهای معاملاتی مجاز

در حالت مجاز همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، معاملات در سهم به‌طور عادی در زمان بازار انجام می‌شوند. یعنی شما می‌توانید همانند قبل ثبتِ سفارش کرده و در صورت وجود مشتری معامله خود را انجام دهید.

نماد معاملاتی مجاز محفوظ

هنگامی که یک سهم می‌خواهد بعد از مدت‌ها بازگشایی شود، ابتدا در حالت مجاز محفوظ قرار می‌گیرد. در این حالت شما می‌توانید سفارش‌های خود را ثبت کنید، اما معامله‌ای انجام نخواهد شد. بعد از تایید سفارشات، وضعیت نماد معاملاتی از حالت مجاز محفوظ به مجاز تغییر خواهد کرد و معاملات در سهم مورد نظر انجام خواهد شد.
اگر بخواهیم این مرحله را به‌طور دقیق توضیح دهیم، می‌توان گفت ابتدا سهم از حالت ممنوع با ارسال پیام ناظر به حالت مجاز محفوظ در می‌آید. بعد از ثبت سفارش‌ها، نماد توسط ناظر بازار دوباره متوقف می‌شود تا بررسی‌های لازم روی آن انجام شده و سهام کشف قیمت بشود. در انتها نیز با تایید ناظر، نماد از حالت متوقف درآمده و به شکل مجاز در‌می‌آید.

نماد معاملاتی مجاز متوقف

در حالت مجاز متوقف نماد غیرقابل معامله است. در این وضعیت نماد شرکت‌ به دلایل خاصی که در قسمت بعد به آن‌ها اشاره می‌شود، بسته می‌شود و سفارش‌گیری و معامله کردن در آن نماد غیرممکن است.

وضعیت نمادهای ممنوع

در وضعیت ممنوع سهم قابل معامله نیست، یعنی نمی‌توان خرید و فروشی در آن انجام داد. مدت زمان ممنوع بودن نماد یک سهم معمولا موقتی است و احتمالا نماد در همان روز معاملاتی بازگشایی خواهد شد.

وضعیت نمادهای ممنوع متوقف

منظور از ممنوع متوقف بودن سهم این است که نماد سهم بسته است، هیچ سفارشی در آن نماد ثبت نمی‌شود و هیچ معامله‌ای قابل انجام نیست. بسته شدن نماد، دلیل‌های مختلفی دارد، مثل برگزاری مجامع عادی سالیانه و فوق‌العاده، افشای اطلاعات با اهمیت، نوسانات بیش از اندازه قیمت طی چند روز و…
بسته بودن سهم تا زمانی که بازگشایی سهم توسط ناظر اعلام نشود، ادامه‌دار خواهد بود. قرارگیری سهم در این حالت می‌تواند از چند ساعت تا چند ماه نیز ادامه پیدا کند. اما بیشتر سهم‌ها حداکثر تا چند روز بسته خواهند بود.
در تصویر زیر، تابلو معاملاتی بانک صادرات را مشاهده می‌کنید. همان‌گونه که در تابلو نشان داده شده است، وضعیت نماد در حالت ممنوع متوقف است. با انتخاب پیام ناظر می‌توان دلیل ممنوع متوقف شدن سهم را دید.

همان‌طور که در تصویر بالا نشان داده شده است، نماد معاملاتی بانک صادرات به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب ، حداکثر تا ساعت ۱۰ روز معاملاتی بعد بسته خواهد بود. با مراجعه به سایت کدال و جستجوی نماد شرکت، تمامی اطلاعیه‌های مربوط به شرکت نشان داده می‌شود. با انتخاب اطلاعیه مربوط به افشای اطلاعات با اهمیت، دلیل توقف را می‌فهمیم. در رابطه با همین مثال و بررسی اطلاعیه مربوط به افشای اطلاعات با اهمیت می‌بینیم که نماد شرکت به‌دلیل تسویه ۳۷ پرونده تسهیلاتی ارزی و اضافه شدن ۲۶۸۶۱ میلیارد ریال به درآمدهای سال جاری، متوقف شده است. این خبر می‌تواند برای سهامداران و سرمایه‌گذاران بسیار جذاب باشد. بعد از انتشار این خبر تقاضا برای خرید سهام افزایش پیدا کرده است.

دلایل توقف نمادهای معاملاتی

در قسمت قبل گفتیم که سهام شرکت‌ها می‌توانند به دلایل متفاوتی بسته شوند، در ادامه این دلایل را با جزئیات بیشتری دنبال خواهیم کرد. در بعضی از مواقع توقف یک نماد معاملاتی، این امکان را به سهامداران می‌دهد که بتوانند اطلاعیه‌ها را با دقت مطالعه کرده و در رابطه با آن‌ها تصمیم درست بگیرند. برخی از شرکت‌ها که شرایط خوبی ندارند و اطلاعات شفافی از خودشان منتشر نمی‌کنند ممکن است توسط سازمان بورس تعلیق شوند. نمادهایی که تعلیق می‌شوند، در صورت عدم بهبود شرایط می‌توانند تا مدت زمان زیادی معلق بمانند.

متوقف شدن نماد به علت نوسان بیش از ۲۰ درصد قیمت پایانی

در بازارهای گاوی که روند بازار صعودی است، احتمالا زیاد با این پیام ناظر مواجه شده‌اید که یک سهام به‌دلیل نوسان بیش از ۲۰ درصد قیمت پایانی متوقف می‌شود. اما در روندهای نزولی این توقف‌ها را کمتر می‌بینیم.
چندی پیش از برخی سهامداران شنیدم که ادعا می‌کردند سازمان بورس در روندهای صعودی سهم‌ها را می‌بندند اما در روندهای نزولی این اتفاق نمی‌افتد. نکته‌ای باید به آن توجه کرد این است که این ۲۰ درصد نوسان قیمت باید طی ۵ روز کاری متوالی اتفاق بیفتد تا نماد متوقف شود. برای مثال اگر در یک هفته معاملاتی منفی خوردن‌های قیمت پایانی یک سهم به‌طور متوالی و پشت‌سر‌هم اتفاق نیفتد یا یک روز مثبت بین چند روز منفی باشد، نماد معاملاتی متوقف نخواهد شد.
توقف نماد معاملاتی به دلیل نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصد، مدت زیادی طول نخواهد کشید و نماد مورد نظر بعد از گذشت ۱ ساعت در حالت سفارش‌گیری قرار خواهد گرفت. بعد از مرحله سفارش‌گیری، سهم در دامنه جدید خود معامله خواهد شد.

متوقف شدن نماد به علت نوسان بیش از ۵۰ درصد قیمت پایانی

در این حالت نیز همانند حالت قبل برای این که نماد متوقف شود باید قیمت پایانی آن طی ۱۵ روز کاری متوالی بیش از ۵۰ درصد نوسان کند. این نوسان می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. برای مثال اگر طی ۱۵ روز کاری متوالی نماد سهم هر روز منفی شود و مجموع این منفی‌ها بیش از ۵۰ درصد باشد. نماد سهم متوقف می‌شود به دنبال متوقف شدن نماد سهم، شرکت موظف است که یک کنفرانس اطلاع‌رسانی با استفاده از سایت کدال ایجاد کند. سهامداران و سرمایه‌گذاران شرکت اگر سوالی در رابطه با تغییرات قیمتی داشته باشند، می‌توانند از طریق مشاوران سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها سوال‌های خود را مطرح کنند. کارگزاری‌ها امکان دسترسی به سامانه تدان را دارند.

توقف نماد به‌ دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه

در رابطه با انواع مجامع قبلا به طور کامل صحبت‌کرده‌ایم، در اینجا به‌طور مختصر دوباره به آن‌ها اشاره می‌کنیم. مجمع عمومی سالیانه همان‌طور که از نامش پیدا است، سالی یک‌بار برگزار می‌شود. در این مجمع شرکت‌ها صورت‌های مالی خود را تصویب می‌کنند و در رابطه با میزان سود نقدی تقسمی صحبت می‌شود. در آخر تصمیم گرفته می‌شود که چه مقدار از سود خالص هر سهم (EPS) به‌عنوان سود تقسیمی (DPS) به سهامداران تعلق بگیرد. تمامی این اتفاقات می‌توانند بر تصمیم سرمایه‌گذاران مبنی بر فروش یا نگهداری سهم تاثیر بگذارند. بنابراین یک تا دو روز قبل از برگزاری مجمع سهم بسته می‌شود و بعد از بازگشایی قیمت آن می‌تواند دستخوش تغییر قرار بگیرد.  بازگشایی سهم باید ۲ روز بعد از برگزاری مجمع و انتشار مصوبات آن روی کدال انجام بگیرد. هنگام بازگشایی، نماد ابتدا وضعیت مجاز محفوظ به خود می‌گیرد و بعد از آن مجاز می‌شود.

متوقف شدن به علت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی فوق‌العاده زمانی در شرکت برگزار می‌شود، که قرار باشد تصمیم مهمی در رابطه با برخی مسائل پیش آمده گرفته شود. افزایش سرمایه از مواردی است که منجربه برگزاری این مجمع می‌شود. یک روز قبل از برگزاری مجمع، وضعیت نماد به حالت متوقف درخواهد آمد.

متوقف شدن به علت افشای اطلاعات با اهمیت

گاهی اوقات در میانه زمان معاملاتی بازار می‌بینیم که ناگهان نماد یک سهم به‌علت افشای اطلاعات با اهمیت بسته می‌شود. اطلاعات با اهمیت به دو دسته گروه الف و ب تقسیم می‌شوند. با توجه به گروه اطلاعات افشا شده زمان بازگشایی سهم‌ها  با هم متفاوت است.
برای مثال افشای اطلاعات مربوط به خرید یا فروش سهام شرکتی دیگر توسط شرکت مورد نظر ما، جزئی از اطلاعات با اهمیت گروه الف است. بعد از افشای اطلاعات با اهمیت نماد سهم بسته می‌شود تا سهامداران بتوانند تاثیر اخبار منتشر شده را بر قیمت سهام خود ارزیابی کنند. از آنجایی که ااطلاعات منتشر شده مربوط به گروه الف بود، نماد معاملاتی روز بعد و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد.
اما اگر اطلاعات افشا شده متعلق به گروه ب باشد، بازگشایی سهم به شکلی دیگر خواهد بود. فرض کنید اخباری مبنی بر موفق شدن شرکت در یک مناقصه یا مزایده جزئی از اخبار گروه ب است. در این حالت نماد سهم در همان روز معاملاتی و یا رو کاری بعد بازگشایی می‌شود. این بازگشایی دارای محدودیت در دامنه نوسان خود است.

اطلاعات با اهمیت گروه الف

  1. تعلیق یا توقف تمام یا بخشی از فعالیت‌های شرکت و عکس آن. یعنی شروع مجدد فعالیت‌های متوقف شده از اطلاعات با اهمیت گروه الف هستند.
  2. نتایج نهایی شرکت در یک مناقصه یا مزایده و یا نتیجه برگزاری مناقصه و مزایده توسط خود شرکت از عواملی است که می‌تواند بر قیمت سهام یک شرکت تاثیر بگذارد بنابراین جزء اطلاعات با اهمیت به‌حساب می‌آید و به سرعت باید انتشار یابد.
  3. عقد قراردادهای جدید، ایجاد تغییر در مفاد قراردادهای قبلی و حتی فسخ قراردادهای مهم می‌توانند بردرآمدهای عملیاتی شرکت تاثیر‌گذار باشند.
  4. کشف و یافتن منابع جدید و ذخایر قابل توجه در شرکت‌هایی که در زمینه استخراج کانه‌های فلزی و نظیر آن فعالیت می‌کنند، می‌تواند خبر بسیار خوبی برای این شرکت‌ها باشد.
  5. تغییرات قیمت ارز می‌تواند بر عملکرد، درآمد و هزینه‌های شرکت‌های فعال در زمینه صادرات و واردات تاثیرگذار باشد.
  6. خرید سهام سایر شرکت‌ها و یا واگذاری سهام شرکت در صورتی که بیش از ۵ درصد دارایی‌های شرکت در صورت‌های مالی سال قبل باشد.
  7. احداث خط تولید جدید و یا بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های جدید
  8. اعلام مواردی مانند اعسار (ناتوانی در پرداخت) یا ورشکستگی مدیریت و شرکت
  9. هرگونه ادغام، تجزیه و ترکیب
  10. نقل و انتقال دارایی‌های ثابت شرکت

تشریح برخی موارد با اهمیت این گروه

ایجاد تغییرات با اهمیت در عملکرد شرکت‌های تحت کنترل شرکت مورد بررسی نیز، باعث ایجاد تغییر در وضعیت نرمال شرکت می‌شود و می‌تواند نماد را متوقف کند. تغییراتی مانند، تغییر سهامدار عمده شرکت زیرمجموعه، اعلام وقوع حادثه‌ای غیرمترقبه مانند آتش‌سوزی در یکی از خطوط شرکت زیرمجموعه یا یافتن معدن جدید همگی می‌توانند بر قیمت سهام شرکت مادر تاثیر بگذارند.
علاوه ‌بر وضعیت نمادهای معاملاتی ذکر شده، ایجاد تعدیلات سنواتی، تغییر در برآوردهای حسابداری، پذیرش یا انتقال اوراق در بازارهای جهانی دریافت مجوز جهت افزایش قیمت محصولات بیش از ده درصد، برگشت بیشتر از ۵ درصد از محصولات شرکت زیر مجموعه بر اساس مبلغ فروش آخرین سال مالی، دریافت یا پرداخت کمک‌های نقدی یا غیرنقدی بیشتر از ۵ درصد سرمایه شرکتِ زیرمجموعه، درخواست خروج از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس مربوطه و در آخر هم خرید، واگذاری، اخذ، فسخ و تغییرات مجوز فعالیت، امتیاز تجاری یا علائم تجاری در شرکت زیرمجموعه بر قیمت شرکت ماددر نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین ذکر این موارد مهم است.

اطلاعات با اهمیت گروه ب

  1. برگزاری و یا شرکت در مناقصه یا مزایده
  2. پذیرش تعهدات جدید یا اتمام تعهدات قبلی
  3. ایجاد تغییر در ترکیبات تولید و یا فروش محصولات
  4. تصمیمات هیات مدیره مبنی بر بازخرید سهام یا فروش اوراق خزانه
  5. ایجاد بدهی جدید و منتفی شدن بدهی‌های احتمالی
  6. اگر شرکت برنامه‌ای برای انتشار اوراق بدهی جدید داشته باشد، پیامی از ناظر با مضمون افشای الاعات با اهمیت گروه ب به سهامداران ارسال می‌شود.
  7. توثیق یا فک رهن دارایی‌ها (توثیق: وثیقه قرار دادن یک دارایی، فک رهن: خارج شدن ملک یا یک دارایی از حالت رهن که در اختیار یک نهاد دیگر است.

علاوه‌بر وضعیت نمادهای معاملاتی ذکر شده ایجاد تغییرات در وضعیت مشتریان یا عرضه‌کنندگان عمده شرکت، تغییر حسابرس، پیشنهاد پرداخت سود یا تغییر سیاست تقسیم سود، دعاوی مهم مطرح شده به نفع شرکت و یا علیه آن، افشای معاملات موضوع ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت یا معاملات با سایر اشخاص وابسته همه از مواردی هستند که در اطلاعات با اهمیت گروه ب قرار می‌گیرند.

یک نظر

  • Thiseadia گفت:

    Similarly, a dose dependent increase in reporter gene expression was observed with increasing concentrations of 4OHT Fig stromectol buy canada

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *