منوی دسته بندی

فرمول افزایش سرمایه از سود انباشته

افزایش سرمایه از سود انباشته

افزایش سرمایه از محل سود انباشته یکی از روش‌های افزایش سرمایه است که در آن، شرکت‌های سهامی سود خود را در حسابی به نام سود انباشته نگه می‌دارند. این سود انباشته معمولاً از سود‌های سالانه شرکت تشکیل می‌شود.

در این روش، بخشی از دارایی سهامدار قفل می‌شود. زمانی که این دارایی پس از مدتی قابل فروش شود، عرضه زیادی از سمت سهامداران شکل خواهد گرفت.

هدف از افزایش سرمایه از محل سود انباشته، افزایش تعداد سهام و ارزش اسمی و کاهش قیمت سهم می‌باشد. این امر موجب افزایش جذابیت سهم برای سرمایه‌گذار می‌شود.

به طور کلی، افزایش سرمایه از محل سود انباشته باعث کاهش قیمت سهم می‌شود، اما منجر به بازده حقوق صاحبان سهام و تعداد سهام خواهد شد.

تفاوت پذیره نویسی با عرضه اولیه

اگر شما جزو کسانی هستید که به تازگی وارد بازار سرمایه شده اید حتما متوجه شده اید که حرفه ای های این بازار با اشتیاق خاصی به دنبال اخبار مربوط به افزایش سرمایه شرکت ها هستند و مراحل افزایش سرمایه شرکت های بورسی را بطور دقیق رسد می کنند.

چرا که می دانند تاثیر افزایش سرمایه بر سهم ها بسیار زیاد است و معمولا سهم هایی که دارای افزایش سرمایه هستند با رشد خوبی همراه می شوند.
افزایش سرمایه در بورس یکی از روش های تامین مالی شرکت ها می باشد.

بنابراین شرکت ها برای اینکه بتوانند فعالیت های خود را توسعه دهند و قدرت رقابت خود را حفظ و یا افزایش دهند اقدام به افزایش سرمایه می کنند. همچنین بر اساس قانون تجارت ایران هر شرکتی در زمان تاسیس و ثبت، سرمایه ای را به عنوان سرمایه ثبت شده اعلام می کند،

افزایش این سرمایه در شرکت که منجر به افزایش تعداد سهام شرکت (به نسبت درصد افزایش سرمایه ) خواهد شد به هر دلیل و روشی افزایش سرمایه نامیده می شود.
در شرکت های که در سازمان بورس پذیرفته می شوند، سرمایه ثبت شده این شرکت ها و افزایش و کاهش آن حسابرسی و اعلام می شود. مقدار سرمایه هر شرکت از ضرب تعداد سهام های شرکت در قیمت اسمی هر سهم یعنی ۱۰۰۰ ریال بدست می آید و سهامداران برای آگاهی از سرمایه ثبت شده هر شرکت می توانید با مراجعه به سایت کدال و مطالعه ی یکی از صورت های مالی آن، سرمایه ثبت شده شرکت را مشاهده کنند.

انواع افزایش سرمایه :

افزایش سرمایه به ۴ روش کلی انجام می شود :

  • از محل سود انباشته (سهام جایزه)
  • از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران
  • از محل تجدید ارزیابی دارایی ها
  • به روش صرف سهام
  • افزایش سرمایه از محل سود انباشته

در ویدیو بالا فرمول از محل سود انباشته و نحوه استفاده از ان را آموزش داده ایم.

حتما این فیلم رو برای دوستان بورسیت  و تمام افرادی که به دنبال آموزش بورس رایگان هستند، ارسال کن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *