منوی دسته بندی

بازار آتی چیست؟

مقدمه :
همان طور که در مقاله قبلی در مورد بورس توضیح جامعتری خدمت شما عرض کردیم، اشاره کوچکی به بازار آتی کالا که جز بورس کالا است که در مقاله بورس کالا چیست؟ به، (زبان ساده) خدمت شما توضیح دادیم. ما در این مقاله قرار است که در مورد بازار آتی توضیح جامع تری خدمت شما عرض کنیم. پس، کسانی که علاقه زیادی در بورس دارند، ریسک کنن و سود کلانی نصیبشان شود در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

لیست عناوین در مورد بازار آتی :

بازار آتی چیست؟

بازار آتی برای انجام یک مرکز مالی با قراردادهای استاندارد است که شامل یک توافق نامه برای خرید، فروش و پیش بینی قیمت آن در آینده است که حد مرز را کاملا مشخص می‌کند. برای این که این بازار و بورس کالا ریسک پذیری آن بالا است بتوان ریسک آن را کم تر کرد و قیمت آینده را پیش بینی کنیم باید از اهرم استفاده کنیم تا کار ما را راحت تر کند.

قرارداد بازار آتی چیست؟

قرارداد بازار آتی یک قراردادی است که توافقی بین خریدار و فروشنده اون مقدار کالایی که معین شده و با قیمت معلوم و با کیفیت در مکان و زمان معامله انجام می‌دهند.
به زبان ساده منظور از قرارداد آتی در بازار آتی این است که ما در زمان حال قصد خرید کالایی داریم ولی تصمیمی نداریم همین الان کالا را تحویل بگیریم در واقع قصد داریم چند ماه بعد کالا را تحویل بگیریم پس یک قرارداد بین دو طرفین (خریدار و فروشنده) گذاشته می‌شود و بجای این که مبلغ برای کالا پرداخت کنیم در آینده (چند ماه) بعد پرداخت می‌کنیم پس خریدار و فروشنده هرکدام مبلغی را نزد شخص امینی (بورس کالا) قرار می‌هند.

جالب است که بدانید که فقط قرارداد بین دو طرف بسته می‌شود و قبل از این که، کالایی را داشته باشیم باز هم می‌توانیم وقتی کالایی که به دست ما رسید با قیمتی که توافق کردیم بفروشیم. این نوع معامله ریسک را کم تر می‌کند.

بزودی نیز معامله سهام بین دو طرف فعال می‌شود نحوه انجام این معاملات در مقاله قسمت اول فروش تهدی چیست؟ کاملا برای شما توضیح داده شده.

چرا بازار آتی یکی از پرطرفدارترین بازارها در بین معامله گران بورس های دنیاست؟

بازار آتی به دلایلی که وقتی یک کالایی توسط خریدار و فروشنده تامین می‌شود و فرصتی برای کسب سود برای نوسان گیران فراهم می‌کند و در جهان طرفدارهای زیادی دارد. این بازار به سه دسته تقسیم می‌شود.

1) خریدار کالا :

اشخاصی که کالایی مثل (زعفران، زیره، پسته و …) در چند ماه بعد (آینده) نیاز دارند امروز در بازار آتی با قیمت مشخص پیش خرید می‌کنند.

2) فروشندگان :

برای اون دسته افرادی که قصد دارند در آینده (چند ماه) بعد (زعفران، زیره، پسته و …) را بفروشنده  امروز می‌توانند به قیمت معین برای ماه دلخواه در آینده پیش‌فروش کنند.

3) نوسانگیرها :

افرادی که قصد ندارن اصلا خرید فروش فیزیکی انجام بدهند می‌توانند قیمت آینده کالا (زعفران، زیره، پسته و …) در آینده (چند ماه) بعد پیش بینی کنند.
بازار آتی به رونق اقتصادی کمک زیاد می‌کند چون یک سود هم تولید کننده و مصرف کنندگان است هم ریسک خود را کمتر می‌کنند و از جمله برای کسانی که می‌خواهند سود کلانی با ریسک بالا بدست بیاورند می‌توانند معاملات قانونی به هدف خودشان دست پیدا کنند.

ویژگی های بازار آتی چیست؟

  • تخصیص سود بانکی به مبلغی که در حساب در اختیار مشتری موجود است
  • واریز روزانه سود و زیان به‌حساب مشتری
  • کارمزدهای بسیار پایین
  • معافیت مالیاتی
  • امکان برداشت یک‌روزه موجودی از حساب

مزیت های مهم قراردادها در بازار آتی :

ما قرار در مورد منافع و ریسک های این بازار بپردازیم. ابتدا مزیت های مهم قراردادها در بازار را معرفی کنیم و برای آن‌ها توضیح کاملی خدمت شما عرض کنیم.

1) وجود اهرم در معاملات :

کسانی که می‌خواهند در بازار آتی چندین برابر پول خود را معامله کنند.

2) دو طرف بودن بازار :

زمانی که قیمت کالا بالا می‌رود سود می‌کنید زمانی که افت قیمت دارد برای روشن شدن، در ادامه ما در مورد این تو مزیت خدمت شما توضیح جامع تری عرض می‌کنم.

اهرم مالی بازار آتی چیست و چرا این اهرم برای بورس بازان جذاب است؟

در این بازار از اهرم مالی استفاده می‌شود که، قصد داریم با پارد کردن نیروز کوچک نتیجه عالی می‌شود بدست آورد. افرادی که هوش مالی دارند می‌توان سرمایه گزاری کنند و سریع به هدفشان برسند. باید دقت کرد کسانی که می‌خواهد وارد این بازار آتی شود باید هوش مالی داشته باشند، اطلاعات کافی در مورد بازار آتی داشته باشند و ریسک پذیری بالایی داشته باشند باید از اهرم مالی درست استفاده کرد.
به عنوان مثال 10 کیلو گرم زیره سبز سرمایه گذاری می‌کنید ممکن است 10 برابر سود کنید و ممکن است 10 برابر رزرو کنید. پس در استفاده از اهرم باید کامل درست استفاده کینم.

دوطرف بودن بازار به چه معنا است :

در بازار فیزیکی (نقدی) هنگامی که فردی کالایی خریداری می‌کند انتظار این دارد که قیمت کالا بالا برود و آن ها را بفروشد. ولی بر خلاف بازار آتی معامله کردن در آن یک جور دیگه هم می‌شود استفاده کرد. یعنی این که، یک کالایی خریداری کرده قیمت آن بالا می‌رود و با استفاده از اهرم متوجه می‌شود قیمت قرار است افت کند. پس  قیمتی که بالا است میفروشد تا زمانی که قیمت پایین آمده و دوباره همون کالا را خریداری می‌کند تا قیمت برود بالا و به همین روال کارش را ادامه می‌دهد.

کلام آخر :

در این مقاله توضیح جامع تری در مورد بازار آتی، قراردادهای آتی و مزایای آن آشنا شدیم و دانستیم با وجود اهرم در معاملات و دو طرفه بودن بازار با کمک می کند تا کمی از ریسک بازار کم شود. ولی در کل کسانی که هوش مالی زیاد، اطلاعات کامل تری در مورد بازار آتی و ریسک پذیری بالایی دارند وارد بازار پرسود آتی شوید و کامل از معاملات گواهی زیره سبز، قرار داد آتی زعفران بورس کالای ایران و معاملات پسته در بورس کالا کامل آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسیدآموزش بورس، مطالب آموزشی، فیلم آموزشی hamed kamrani

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *