منوی دسته بندی

ماده 141 قانون تجارت در بورس

ماده 141 قانون تجارت در بورس

حامد کامرانی مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی، با مجموعه دوره آموزش رایگان بورس در خدمت شما هستم. من تصمیم گرفتم آموزش های بورس و ماده 141 قانون تجارت را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهم. برای مشاهده و گذراندن این دوره میتوانید کلیپ های آموزشی  را دنبال کنید.
در ابتدای هر آموزش یک کلیپ آموزشی برای شما قرار داده شده است. اما اگر عادت به مطالعه دارید و از خواندن متن لذت میبرید، محتوای متنی کلیپ های آموزشی راهم در ادامه این پست میبینید.
همچنین برای افراد پر مشغله که فرصت مطالعه و مشاهده ی فایل های آموزشی را ندارند پادکست های صوتی را در انتهای این آموزش قرار داده ام. پس اگر از دسته افراد علاقه مند به فایل های صوتی هستید فورا به انتهای این آموزش مراجعه کنید.

قانونن تجارت

ماده 141 قانون تجارت که باعث می شود شرکت ها به حالت تعلیق قرار بگیرند یک مبحث مهم می باشد که در خرید و فروش های هر شخصی باید مورد توجه قرار بگیرد.
این مبحث با بحث فاندامنتالی و بررسی صورت های مالی قابلیت شناسایی و بررسی دارد.
البته خود سازمان اگر شرکتی مشمول این ماده شود اعلام می کند و در سایت تی اس ای ذکر می شود که ما هنگام خرید باید به این نکته توجه کنیم.
یکی از قوانینی که برای همه فعالان بازار مهم است ماده 141 قانون تجارت است. که اگر این ماده را درک نکرده باشیم و سهم را بررسی نکنیم قطعا پشیمانی های زیادی را برایمانم به ارمغان خواهد اورد.
این ماده ذاتا قانون بدی نیست اما نماد را به حالت تعلیق در خواهد اورد. باید سهم را بررسی کنیم اگر پتانسیل هایی که در ویدیو به انها اشاره کردیم را داشته باشد می تواند باعث رشد نماد هم بشود .
اما اگر شرکت این موارد را نداشته باشد قطعا به انحلال شرکت خواهد رسید امکان دارد همه سرمایه ما بروی سهم از بین برود.
پس آشنایی با این قانون بسیار مهم است.
توصیه میکنم حتما این ویدیو را ببینید و به دوستان بورسی خودتان هم پیشنهاد دهید .

توی این کلیپ میخوایم در مورد ماده ۱۴۱ قانون تجارت صحبت کنیم خیلی ها درگیر این ماده هستند و سوال می پرسند. خب من هم دیدم چون تعداد سوالها زیاد هست گفتم در قالب یک کلیپ و فایل صوتی خیلی مختصر در موردش یه سری توضیحات بدم .
که جواب خیلی ها داده بشه. اول باید ببینیم که ماده ۱۴۱ توی قانون چه گفته؟ و  قضیه اش چی هست؟
حالا بعد در موردش صحبت کنیم من عیناً همون جملاتی که تو کتاب قانون آمده رو براتون میگذارم تا متوجه این قضیه بشید. بعد بریم برای بحث  توضیحاتش.

ماده 141 قانون تجارت

ماده ۱۴۱ قانون تجارت می گوید که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده ی  صاحبان سهام را برگزار نماید. تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود. هرگاه  مجمع رای به انحلال شرکت ندهد جلسه باید در همان جلسه و با رعایت ماده ۶ قانون، سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.
یعنی باید کاهش سرمایه بدهد.

 قانون تجارت

ماده ۶ میگه برای شرکت های سهامی عام باید حداقل درصد سرمایه ۲۰ درصد سرمایه شرکت  خود را  تعهد کرده،  حداقل ۳۵ درصد تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس نزد یکی از بانک ها بسپارند.

۱۴۱ چه تاثیری روی شرکت ها دارد ؟

آیا ما که می خواهیم تحلیل کنیم حواسمان باشد به این قضیه که چه دیتا هایی باید مورد تحلیل قرار دهیم؟
خب در مجمع عمومی فوق العاده ای که برگزار میشه کل سهامداران میان و آنجا شرکت می‌کنند. در آن مجمع باید تصمیم‌ گیری بشه که آیا میخوان شرکت را منحل کنن. یا اینکه نه شرکت پابرجا بماند.
اگر بخواهند  شرکت را پابرجا  نگه دارند باید کاهش سرمایه بدهند. یعنی سرمایه شرکت به اون میزانی  که هست کاهش پیدا کند.
توی قانون معمولاً بحث قانون تجارت این اجازه رو نمیده.  تا اونجایی که بتونه این اجازه رو نمیده که این ضرر و زیاد بین سهامداران و شرکا بخواهد تقسیم بشه. به  معنی:  دست رو باز گذاشته که اگر دوست دارند شرکت را منحل نکنن.
یکی از راهکارها کاهش سرمایه هست که میان و سرمایه رو به اون مبلغی که رسیده  کاهش میدن. خب کاهش سرمایه به این معنی از بین رفتن سرمایه شرکت است . و این کم شدن سرمایه شرکت یعنی ‌که دارایی‌های شرکت کم میشه.  یا اینکه ماشین آلات را  بفروشن مواد اولیه رو دیگه میتونند به سختی تهیه کنند یا محدود می توانند تهیه کنند.
خب یه سری دردسرها و مشکل هایی برای شرکت به وجود میاد اما با این وجود کلیت شرکت از بین نمی رود.  و این کلیت شرکت هست و هر چه با مشکلات و سختی است.  ولی می تونه باز قدم‌های رو به جلو برداره .
چگونه با مدیریت صحیح دوباره به اون روزهای شکوفایی برسه و این کاهش سرمایه  یه جورای عادلانه هست نسبت به اینکه شرکت را بخواهند محلل کنند.
خب اگر بخواهیم جمع بندی کنیم و ببینیم شرکتی که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده به چه شکل میتونه از این ماده خارج بشه سه تا راه داره.

راه های خروج  قانون تجارت

راه اول :  گفتیم  انحلال شرکت که کلاً شرکت را تعطیل کنند که این به کل تعطیل میشه .
راه دوم : اینکه کاهش سرمایه بدن و سرمایه شان را به نصف برسانند که حالا گفتیم چه اتفاق‌هایی  میفته و یک سری فشارهای که به شرکت میاد.  خب بالاخره نیرو هاش ماشین آلات و یکسری سرمایه‌ها را از دست می دهد.
راه سوم : بحث افزایش سرمایه است. یا باید سرمایه شان را کاهش بدهند یا باید افزایش سرمایه بدهند. افزایش سرمایه از نوع تجدید ارزیابی باید باشه. این تجدید ارزیابی در صورتی  سازمان بورس باهاش موافقت می کند که که بتونه اون شرکت را از بحث ماده ۱۴۱ خارج کنه.
یعنی به این شکل  نیست که بخواهد همینجوری یک درصدی افزایش سرمایه بدهد. این در صورتی است که بتونه کل اون زیان رو پوشش بده و از بحث ماده ۱۴۱ خارج بشه . در این صورت است که سازمان بورس باهاش  موافقت می‌کند.  معمولاً افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی به خاطر اصلاح ساختار مالی یا بهبود ساختار مالی انجام میشه.

ارزیابی ها:

اینکه فکر کنید شرکت شما  یک زمین رو خریده و ۱۰ سال پیش به مبلغ ۱۰۰ میلیون.  الان همون زمین با توجه به  تورمی که  کشورمون داشته مبلغش شده مثلا ۱۰ میلیارد.  خب از لحاظ بحث حسابداری صورتهای مالی فقط اون ۱۰ میلیونی که اون شرکته اومد هزینه کرده به درد میخوره و نشان داده میشه. در صورتی که قیمت واقعی این زمین الان ۱۰ میلیارد و خیلی بیشتر به خاطر اینکه صورت‌های مالی به روز باشند.
و اگر این اعداد اعداد واقعی رو ببینه توی صورتهای مالی وقتی بررسی میشه می‌بینیم که از سال مشمول ماده ۱۴۱ نمیشه و بیشتر از نصف از سرمایه اش را از دست نمیده و سرمایش بیشتر است.
اما چون تجدید ارزیابی انجام نداده دارایی اش به قیمتش به خیلی قبل هست. به همین خاطر مشمول ماده ۱۴۱ شده.  پس ماده ۱۴۱ به‌خاطر بحث ساختار بهبود ساختار مالی صورت می‌گیرد و هیچ پولی وارد شرکت نمی کند. یکی از عواملی که خیلی کمک میکنه به شرکت هایی که درگیر ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند بحث مالیات است.  و دولت به خاطر اینکه حمایت کنه از اینجور شرکت‌ ها و شرکت هایی که میان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی می دهند که مورد تایید سازمان بورس قرار بگیره.

افزایش سرمایه :

یکی از بندهاش این است که  می‌گه : در صورتی ما این افزایش سرمایه را از شما قبول می‌کنیم که با که با این افزایش سرمایه شما از ماده ۱۴۱ خارج بشید.
یعنی دارایی داشته باشید که درگیر بحث تورم شده باشه. و وقتی که می آیی این افزایش سرمایه را انجام میدی دارای ها عدد زیادتری بشه و شما از این ماده ۱۴۱ خارج بشید.  یکی از بندها این بود و ما توی بحث تحلیل هامون و توی بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم اگر خوردیم به شرکتی که مشمول به ماده ۱۴۱ هست یا مشمول تعلیق هست حتماً  اون آیتمی که مشمول تحلیل هست و به همون اخطار میده رو باز کنیم و ببینیم اصلاً مشمول چی هست و تحلیل برای چی هست.

بررسی ماده 141 :

بررسی کنیم اگر زده بود مشمول ماده ۱۴۱ بنیادی اونس مرو بررسی کنیم ببینیم آیا دارای و سرمایه هایی که داره در حدی هست که پتانسیل افزایش سرمایه رو داشته باشه. اگر اون شرکت دارایی های خاصی نداشته باشه خوب قطعاً درگیر میشه.
برای بحث ماده ۱۴۱،  ۲ تا راه بیشتر نداره.  یا انحلال شرکت یا بحث کاهش سرمایه. پس خیلی باید مراقب باشیم که  اون شرکتی که حالا درگیر ماده ۱۴۱ هست واقعاً دارایی داره که سازمان بیاد و اون دارایی را بررسی کنه و ببینه که از ماده ۱۴۱ خارج میشه یا نه.
مثل ایران خودرو مثل سایپا شرکت هایی که آمدن از بحث تجدید ارزیابی استفاده کردن و از ماده ۱۴۱ خارج شدند.
چرا ؟؟؟  چون یه سری دارایی‌ها داشتند که این دارایی‌ها  ارزش هایی که به نسبت از قبل خریده بودن تا الان ارزش های خیلی زیادی پیدا کرده بودن. و آن ترازنامه و صورت های مالی شون تصحیح شد. و این نسبت های مالی شون نسبتهای دارایی ها به بدهی هاشون اعداد واقعی و به روزی به خودش گرفت. این نکته رو باید خیلی حواسمون باشه که این سهم هایی که درگیر ماده ۱۴۱ هستند تکنیکالی نمیشه ازشون استفاده کرد.
حتماً باید اول بنیاد شون بررسی بشه. و خیالمون راحت بشه نسبت به اینکه می تونه تجدید ارزیابی بده،  افزایش سرمایه بده و خارج بشه.  بعد بیاین تکنیکالی بررسی کنیم و بهش توی نقطه مناسبی اگر بود بهش ورود کنیم اگر که نه واردش نمیشیم.
این آموزش رو برای دوستان بورسیت ارسال کن و اگر نظری داری توی کامنتها بفرست،  من به نظراتتون پاسخ میدم.
امیدوارم هر جایی که هستی موفق باشی، شب و روزتون خوش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *