منوی دسته بندی

نقطه ورود به سهام (قسمت دوم) و خطوط روند صعودی و نزولی

رسم خط روند صعودی و نزولی

در آموزش قبل روش ارزیابی نقطه ورود به سهام و کاهش ریسک، هنگام ورود به سهام رو توضیح دادم. در ادامه درمورد چگونگی رسم خط روند صعودی و نزولی توضیح می دهم.
در تعریف خط روند(Trend Line) توضیح دادیم که این خطوط یکی از مهمترین مفاهیم در تحلیل تکنیکال هستند. هنگام مشاهده و بررسی خط روند، مفاهیمی مانند چگونگی انتظارات فعالان بازار از گذشته قیمت‌ها یا تغییرات سطوح حمایت و مقاومت قابل مشاهده است. درصورتی‌که بتوانید رسم خطوط روند و روش استفاده از آن‌ها را به درستی فرا بگیرید، مطمئنا روش کارآمدی را در تحلیل تکنیکال آموخته‌اید. لازم است بدانید دو نوع «خط روند صعودی» و «خط روند نزولی» در بازار داریم که در ادامه بیشتر درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم.

رسم خط روند صعودی

خط روند صعودی ‌‌‌(Uptrend) از به هم وصل کردن نقاط مینیمم بدست می‌آید. در رسم این‌گونه خطوط روند، نمودار بالای خط قرار می‌گیرد. همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، از آنجایی که هر کف بالاتر از کف قبلی است، روند صعودی و خط روند صعودی از به هم وصل کردن نقاط مینیمم آن بدست می‌آید.

رسم خط روند نزولی

خط روند نزولی ‌(Downtrend) از به هم وصل کردن نقاط ماکزیمم بدست می‌آید و در رسم این‌گونه خطوط روند، نمودار پایین خط قرار می‌گیرد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روند نزولی را از پایین بودن هر سقف نسبت به سقف قبلی سنجیده می‌شود و خط روند نزولی از به هم وصل کردن نقاط ماکزیمم آن بدست می‌آید.

ارتباط سطوح حمایت و مقاومت با خط روند صعودی و نزولی

معامله گران برای تشخیص سطح های حمایت و مقاومت نیز از خطوط روند استفاده می شود که در واقع نشان دهنده بالاترین و پایین ترین حد نوسان قیمت ها هستند.
هنگامی که  قیمت ها به نقاط حمایت و مقاومت نزدیک می شوند، ممکن است قیمت ها روند را شکسته و در جهت روند قبلی بازار به حرکت خود ادامه دهند یا از محدوده روند خارج شده و باعث معکوس شدن روند قبلی شوند.

عوامل تاثیر گذار بر اعتبار خطوط روند صعودی و نزولی

شیب خط روند:

هرچقدر شیب این خطوط بیشتر باشد، احتمال شکست آن وجود دارد. شیب ۴۵ درجه در تحلیل ها شیبی مناسب و معتبر تلقی می شود.

تعداد برخورد نمودار قیمت با خط روند صعودی و نزولی:

هرچه تعداد برخورد به آن بیشتر باشد آن خط دارای اعتبار بیشتری است.

شدت کاهش (افزایش) قیمت سهم:

در این ارتباط هم هرچه کندل های بلند تری در نزول (صعود) ثبت شود احتمال شکست این خط بالاتر می رود.
 
آموزش های رایگان ما را در آکادمی حامد کامرانی و آپارات دنبال کنید.
برای مشاهده ی محصولات و دوره های آموزشی کلیک کنید.


این آموزش رو برای دوستان بورسیت ارسال کن و اگر نظری داری توی کامنتها بفرست،  من به نظراتتون پاسخ میدم.
امیدوارم هر جایی که هستی موفق باشی، شب و روزتون خوش.
 
 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *