منوی دسته بندی

همبستگی جفت ارزها

همبستگی جفت ارزها :

 مفهوم همبستگی جفت ارزها در بازارهای مالی، مبحثی است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ولی از جهاتی کمتر به آن توجه شده. اساساً برای قرارگیری در دسته تریدرهای حرفه‌ای، ضروری است تا همیشه تأثیر پذیری پرتفوی خود از نوسانات دائمی بازار را بررسی کرد و این موضوع در بازارهایی همچون بازار بین‌المللی فارکس از اهمیت دوچندانی برخورداراست.

همبستگی جفت ارزها (Currency Correlation)  چیست؟

همبستگی ارزی یا همبستگی فارکس یک معیار آماری است که نشان می دهد جفت ارزها از نظر ارزش با هم ارتباط دارند و با هم حرکتِ موافق یا مخالف دارند.  تسلط و نظارت بر همبستگی ارزها برای معامله گران مهم است زیرا می تواند سطح ریسک آن ها را در هنگام معامله در بازار فارکس تحت تاثیر قرار دهد.

همبستگی ارزی بررسی ارتباط موافق ، مخالف یا خنثی در بین دو جفت ارز است. اگر در یک مدت زمان مشخص ، دو جفت ارز به طور همزمان حرکت صعودی داشته باشند، این نشان دهنده «همبستگی مثبت» است، در حالی که اگر یکی حرکت صعودی و دیگری حرکت نزولی داشته باشد، این یک «همبستگی منفی» است همبستگی منفی را می توان «همبستگی معکوس» نیز نامید . اگر این جفت ارزها به طور تصادفی بدون هیچ رابطه قابل تشخیصی حرکت کنند هیچ همبستگی بین آنها وجود ندارد. درک همبستگی ارز از آنجا برای معامله گران مهم است که اغلب بدون آگاهی بر روی 2 جفت ارزِ دارای همبستگی معامله یکسان باز میکنند و این شرایط دشواری ایجاد می کند

مثال

فرض کنید یک معامله گر برروی دو جفت ارز معامله خرید باز میکند که با هم همبستگی مثبت دارند و هم جهت حرکت میکنند. خرید دو جفت ارز همبسته ریسک و پتانسیل سود یا ضرر را دو برابر میکند، زیرا هر دو معامله در یک جهت حرکت میکنند. حرکت آن ها بدین صورت است که هر دو نمودار همزمان حرکت صعودی میکنند و همزمان نیز حرکت نزولی دارند. حال اگر تحلیل تریدر درست باشد هر دو معامله با هم سودده است و اگر تحلیل اشتباه باشد هر دو معامله با هم ضررده خواهد بود

قبل از اینکه وارد جزئیات همبستگی بین جفت ارزها شویم، باید بگوییم که دلار آمریکا و طلا رابطه خیلی خوبی با هم ندارند. معمولاً، وقتی ارزش دلار افزایش می‌یابد، طلا کاهش می‌یابد و برعکس.

منطق قدیمی این است که در زمان ناآرامی اقتصادی، سرمایه گذاران تمایل به فروش دلار آمریکا و خرید طلا دارند.

بر خلاف دارایی‌های دیگر، طلا ارزش ذاتی خود را حفظ می‌کند. امروزه، رابطه معکوس بین دلار آمریکا و طلا هنوز هم باقی مانده است. این یک نمونه از همبستگی بین جفت ارزها است که به دلیل جذابیت پناهگاه امن طلا، هر زمان که مشکل اقتصادی در آمریکا یا سراسر جهان وجود دارد، سرمایه گذاران اغلب به سراغ طلا می‌روند.

برعکس این هم اتفاق می افتد زمانی که نشانه‌هایی از رشد وجود سرمایه گذاران به سراغ دلار می‌روند. نگاهی به این نمودار عالی بیندازید :

در حال حاظر استرالیا سومین تولید کننده طلا در جهان است و سالانه حدود 5 میلیارد دلار طلا تولید میکند . به     همبستگی 80% را با قیمت طلا دارد0 aud/usd همین دلیل جفت ارز

 در خصوص طلای سیاه بیشتر بدانید

هم بستگی بین جفت ارزها برای نفت هم به همین شکل عمل می‌کند. همانطور که می دانید، به نفت خام اغلب «طلای سیاه» می گویند. نفت ماده مخدری است که در رگ‌های اقتصاد جهانی جریان دارد زیرا منبع اصلی انرژی است.

کانادا، یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان، حدود ۲ میلیون بشکه نفت در روز به آمریکا صادر می‌کند، یعنی بزرگ‌ترین تأمین کننده نفت آمریکا است این بدان معنی است که کانادا فروشنده اصلی طلای سیاه به آمریکا است.

به دلیل حجم بالا، تقاضا زیادی برای دلار کانادا ایجاد می‌کند.

USD / CAD می‌تواند نحوه واکنش مصرف کنندگان آمریکا به تغییر قیمت نفت را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. .اگر تقاضای آمریکا افزایش یابد، تولید کنندگان نیاز به سفارش نفت بیشتری دارند تا به تقاضا پاسخ دهند. این می‌تواند منجر به افزایش قیمت نفت شود که ممکن است به کاهش USD/ CAD منجر شود.

اگر تقاضای آمریکا کاهش یابد، تولید کنندگان ممکن است تصمیم به کاهش واردات بگیرند زیرا نیاز به تولید کالای بیشتر ندارند. تقاضای نفت ممکن است کاهش یابد که می‌تواند تقاضا برای CAD را کاهش دهد.

وقتی به طور همزمان چند جفت ارز را در حساب خود معامله می‌کنید، همیشه مطمئن شوید که از میزان ریسک خود را تحت کنترل دارید.

ممکن است فکر کنید که با معامله در جفتهای مختلف، ریسک خود را پخش می‌کنید اما بسیاری از جفت ارزها تمایل به حرکت در یک جهت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *