منوی دسته بندی

قیمت پایانی سهم در بورس

قیمت پایانی سهم چیست؟

بر خلاف بازارهای جهانی در بازار سرمایه ایران، سهم‌ها در بازه مجاز قیمتی امکان نوسان دارند. قیمت پایانی سهم در بورس به این معنی که به علت وجود هیجانت زیاد در بازار ایران در بازه مجاز قیمت امکان معامله سهم وجود دارد که این بازه به طور نرمال از %۵- قیمت پایانی روز قبل تا %۵+ درصد آن می‌باشد.

شاید هنگام دیدن تابلوی معاملات یک سهم، این سؤال در ذهنتان ایجاد شده باشد که قیمت پایانی بورس چیست.
قیمت پایانی یک سهم در یک روز، در واقع میانگین قیمت‌هایی است که سهم مورد معامله قرار گرفته است. اگر حجم معاملات یک روز حداقل برابر با حجم مبنا باشد، میانگین قیمت معاملات به عنوان قیمت پایانی در نظر گرفته می‌شود.
اما اگر حجم معاملات کمتر از حجم مبنا باشد، به همان نسبتِ افزایش یا کاهش سهم از قیمت کاسته شده و قیمت پایانی بر آن اساس محاسبه می‌شود.
لازم به ذکراست که قیمت پایانی سهم در یک روز، به عنوان قیمت پایه آن سهم در ابتدای روز بعد، در سامانه معاملات بورس درنظر گرفته می‌شود.
دقت کنید که قیمت پایانی با قیمت آخرین معامله فرق دارد. در تصویر بالا قیمت پایانی در سایت tce tmc نشان داده شده است. قیمت آخرین معامله چیست؟اما یک قیمتی وجود دارد به نام قیمت پایانی همانطور که ذکر شد لزوما قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله برابر نیستند. آخرین معامله می تواند کمتر, بیشترو یا هم قیمت با قیمت پایانی باشد. اخرین معامله، قیمتی است که سهم برای آخرین بار طی روز معاملاتی در آن قیمت معامله شده باشد.
دلیل ان اینست که قیمت آخرین معامله می‌تواند نوسان داشته باشد، معمولا از قیمت پایانی برای انالیز سهم مورد استفاده قرار میگیرد. در تصویر بالا قیمت اخرین معامله در سایت tce tmc نشان داده شده است.

حجم مبنا چیست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که گفته شد قیمت هر سهم در هر روز معاملاتی در یک بازه مجاز می تواند تغییر کند.
بیشتر اوقات به دلیل عرضه و تقاضا , سهم در قیمت های مختلف از ابتدا تا انتهای این بازه بالا و پایین  می شود و گاهی نیز تنها در قسمتی از بازه تغییر می کند.
حجم مبنا تعداد سهمی را نشان می دهد که در همان روز باید مورد معامله قرار گیرد تا رشد قیمت پایانی، 100% در قیمت بازگشایی سهم در روز بعد لحاظ شوددلیل وجود حجم مبنا در بازار سرمایه ایران , این است که از ایجاد قیمت های کاذب و رانت جلوگیری شود و سرمایه گذاران بدانند نوسان قیمت سهام در ان روز به دلیل معامله واقعی تعداد مشخصی سهم است و با اعتماد کامل به خرید و فروش بپردازد ..تهیه وتنظیم سایت آکادمی بورس حامد کامرانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *