منوی دسته بندی

بهترین تایم فریم معاملاتی

بهترین تایم فریم معاملاتی

تایم فریم یا دوره زمانی نمودار یکی از اجزای اصلی تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی است. اهمیت مبحث تایم‌فریم‌ها از آن‌جا مشخص می‌شود، که بسیاری از معامله‌گران پیوسته در حال تغییر دوره زمانی نمودار خود بوده و هم‌چنان مردد به فعالیت خود در بازار ادامه می‌دهند. بسیاری از آن‌ها به هنگام بروز ضرر و زیان، مشکل اصلی را انتخاب تایم‌فریم نامناسب می‌پندارند!

به طور کلی، قیمت و زمان دو بعد تشکیل‌دهنده هر نمودار قیمتی می‌باشند و چهارچوب زمانی نمایش داده‌های قیمتی نمودار دارایی‌های مختلف، تایم‌فریم نامیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت، به معنی نمایش قیمت بر مبنای مقیاس زمانی مشخصی است. به طور مثال، هر کندل در نمودار یک‌ساعته نشان‌دهنده برآیند نوسانات قیمتی یک‌ ساعت گذشته بازار، در قالب چهار مؤلفه قیمت باز شدن، بالاترین، کمترین و بسته شدن می‌باشد؛ که در پلتفرم‌های تحلیلی به اختصار OHLC خوانده می‌شوند.

انواع تایم فریم های نموداری

به جهت حساسیت و اهمیت این رکن از نمودار قیمت، امروزه انواع مختلفی از تایم فریم در نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال به چشم می‌خورند و بر حسب نیاز کاربران، دوره‌های زمانی کوتاه، میان و بلندمدت متفاوتی در قالب نمودارهای دقیقه‌ای، ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه ایجاد شده‌اند. انواع تایم‌فریم‌ها در پلتفرم‌های معاملاتی مختلف، یکسان نیستند؛ اما تایم‌فریم‌های اصلی نموداری به شرح زیر می‌باشند:
1w 1d 4h 1h 15m 5m 1m
معمولا تریدر های بزرگ حتی تایم فریم 30 دقیقه را جزع تایم فریم های اصلی حساب نمی کنند.

عوامل اصلی مرتبط با انتخاب تایم فریم
نحوه انتخاب تایم‌فریم تا حد زیادی به سبک سرمایه‌گذاری فرد بستگی دارد؛ که شامل مؤلفه‌های اصلی نظیر افق زمانی سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک، روش تحلیل و تفکرات شخص می‌باشد. در واقع تا زمانی که معامله‌گران شناخت کاملی از خود نداشته باشند، قادر به تعیین هیچ‌کدام از جزئیات مهم استراتژی معاملاتی خود از جمله تایم‌فریم نمودار نخواهند بود! در ادامه به توضیح مختصر هر یک از عوامل مذکور خواهیم پرداخت.

مولتی تایم فریم یا تحلیل چندگانه چیست؟

مولتی تایم فریم یا دوره چند زمانی، برای نمودار قیمتی سهام در چند دوره زمانی مختلف تعریف می‌شود. همان‌طور که تا حدی اشاره شد، انتخاب چند تایم فریم برای تحلیل سهام، دقت بیشتر و داده‌های مؤثرتری را برای تصمیم به خرید یا فروش سهام، به همراه دارد.

تحلیل چند زمانه، اطلاعات شفاف‌تر و تأثیرگذارتری را به معامله گران می‌دهد. در مولتی تایم فریم امکان دارد شما هم‌زمان تایم فریم‌های 1 ساعته، 4 ساعته و یا روزانه را تحلیل کنید تا دست شما برای تصمیم‌گیری بازتر شود.
در پادکست زیر در مورد انتخاب تایم فریم در بازار فارکس صحبت شده تا بتوانیم بهترین معاملات را داشته باشیم توصیه میکنم حتما گوش دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *