منوی دسته بندی

آربیتراژ در ارزهای دیجیتال

بررسی آربیتراژ در ارزهای دیجیتال

آربیتراژ یکی از مفاهیم مهم در علم اقتصاد و به معنی کسب سود از تفاوت قیمت هم‌زمان یک دارایی بین دو یا چند بازار است. وقوع این شرایط، نتیجه وجود عدم تعادل قیمتی میان بازارهای مختلف هست. به عبارت دیگر، زمانی که ارزش‌گذاری یک دارایی پایه نظیر کالا، ارز یا سهام، در بازارهای مختلف یکسان نباشد؛ آربیتراژگران با خرید دارایی در حداقل قیمت (بازاری که قیمت آن نسبت به سایرین کمتر است) و فروش سریع آن در سطوح قیمتی بالاتر (بازار موازی که دارایی مذکور قیمت بیشتری دارد)، از وجود این تفاوت قیمتی سود کسب می‌کنند! هم‌چنین آربیتراژ در زمره روش‌های سرمایه گذاری تقریباً بدون ریسک محسوب می‌شود؛ زیرا در صورت امکان فروش دارایی در کمترین زمان ممکن، عملاً ریسک بسیار ناچیزی شامل حال معامله‌گران خواهد بود.

به طور کلی، آربیتراژ زمانی امکان‌پذیر است؛ که بستر فروش دارایی کاملاً فراهم بوده و نیازی به معرفی یا بازاریابی محصول نداشته باشد؛ در نتیجه مواردی از قبیل صادرات کالا، آربیتراژ نیست! به زبان ساده، ماهیت آربیتراژ بر این اساس استوار است، که بازده مثبت قطعی در یک سرمایه‌گذاری وجود دارد. در طرف مقابل، اگر ارزش یک دارایی در بازارهای مختلف برابر باشد؛ اصطلاحاً تعادل آربیتراژی برقرار است

مفهوم معامله آربیتراژ (Arbitrage) در دنیای ارزهای دیجیتال تغییری نمی‌کند، تنها دارایی مورد معامله عوض می‌شود. در دنیای ارز دیجیتال به کسب سود از اختلاف قیمت یک ارز دیجیتال بین دو یا چند صرافی گفته می‌شود. تریدرها می‌توانند با بررسی قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف، صرافی‌هایی با پایین‌ترین و بالاترین قیمت را پیدا کنند. سپس باید ارز دیجیتال موردنظر خود را از صرافی با پایین‌ترین قیمت بخرند و آن را به یک صرافی با بالاترین قیمت بفروشند.

علت اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار جهانی است و صرافی‌های ارز دیجیتال بیشماری در سراسر جهان وجود دارند. به همین دلیل است که ارزهای دیجیتال با یک قیمت در کل جهان معامله نمی‌شوند. حتی جالب است بدانید که این اختلاف قیمت در ابعاد یک کشور نیز وجود دارد. گاهی اوقات اتفاقاتی در بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد که باعث می‌شود تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های ارزدیجیتال مختلف، بیشتر از حالت عادی باشد. تریدرهای حرفه‌ای و با تجربه که منتظر چنین فرصت‌های طلایی هستند، دارایی خود را آربیتراژ می‌کنند.

انواع آربیتراژ ارزهای دیجیتال

برای کسب سود از Arbitrage کریپتو سه روش وجود دارد که عبارتند از:

۱. آربیتراژ فاصله‌ای

در این روش معامله‌گرها از تفاوت قیمت یک ارز دیجیتال در دو صرافی مختلف استفاده می‌کنند. به عنوان مثال قیمت فروش بیت کوین در یک صرافی 29000 دلار است، در حالی که یک صرافی دیگر آن را به قیمت 29900 دلار می‌فروشد. در اینجا می‌توان با خرید بیت کوین از صرافی اول و فروش آن به صرافی دوم از تفاوت قیمت 900 دلاری بیت کوین در صرافی‌ها بهره‌مند شد.

۲. آربیتراژ فرامرزی

این روش همانند روش فاصله‌ای است، تنها با این تفاوت که خرید ارز دیجیتال یا فروش در صرافی کشورهای مختلف انجام می‌شود.

۳. آربیتراژ آماری

یکی از روش‌های رایج کسب سود از بازار سرمایه توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای آربیتراژ آماری است که در دهه اخیر وارد بازار ارزهای دیجیتال نیز شده است. این روش از یک مدل‌سازی ریاضی استفاده می‌کند و به انجام محاسبات زیادی نیاز دارد. ریسک شیوه آماری نسبت به دو روش دیگر بیشتر است و به یک‌ استراتژی تحلیلی نیاز دارد. این روش از ناهمخوانی‌های قیمتی بسیار کوتاه مدت برای ورود و خروج در یک‌ الی دو روز کسب درآمد می‌کند.

توصیه میکنیم حتما ویدیو بالا را تماشا کنید

یک نظر

  • Itís hard to find well-informed people for this subject, but you seem like you know what youíre talking about! Thanks

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *