منوی دسته بندی

مفهوم لات در فارکس

مفهوم لات در فارکس

آکادمی بورسی حامد کامرانی در این مقاله سعی کرده به مفهوم لات در فارکس بپردازد. اگر شما هم علاقه مند به این موضوع هستید با ما همراه باشید.

لات در فارکس یک واحد اندازه‌گیری است که برای تعیین حجم یک معامله استفاده می‌شود. به طور خلاصه، لات به میزان واحدی اشاره دارد که برای تجارت و سرمایه‌گذاری در بازار فارکس استفاده می‌شود.

یک لات معمولاً برابر با 100,000 واحد از ارز پایه است. حجم معامله به لات نشان داده می‌شود و اندازه معامله پوزیشن مستقیماً بر سطح ریسک تأثیر می‌گذارد. هر چه حجم یک لات در فارکس بیشتر باشد، ریسک بیشتر است.

برای محاسبه حجم معامله می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

مفهوم لات در فارکس

این فرمول به شما کمک می‌کند تا حجم معاملات براساس لات را محاسبه کنیدمفهوم لات در فارکس

بررسی بازار و لات در فارکس

در بازارهای مالی مخصوصا فارکس خبری از یک اونس طلا و یک بشکه نفت و صد گونی گندم نیست، در این نوع بازارها، واحد معیاری وجود دارد به نام لات (Lot). لات در واقع قرارداد‌هایی از پیش تعیین شده‌ای هستند که حجم (مقدار و تعداد) کالا را مشخص می‌کنند.

برای مثال در فارکس جهت خرید طلا نباید بگویید که می‌خواهم 2800 گرم طلا خریداری کنم. باید گفت یک لات طلا خواهم خرید. چرا که هر یک لات طلا برابر است با صد اونس که هر صد اونس نیز برابری می‌کند با 2800 گرم (دو کیلو و هشت‌صد گرم )

همچنین در مواجه تبادل نفت در فارکس، هر هزار بشکه نفت برابر است با یک لات. اما بازار فارکس تنها به این دو رقم جنس اکتفا نمی‌کند، پس برای تبادل دیگر ارزها و اجناس چه باید کرد؟ به طور پیش‌فرض در بازار فارکس هر لات به معنی صدهزار یونیت یا واحد است.

با این تفاسیر یک لات یورو برابر است با صدهزار یورو.

پس در بازار فارکس به یک قاعده کلی می‌رسیم که منظور از لات یعنی تعداد صدهزار واحد از ارز پایه

طبیعتا یک لات کوچکترین اندازه موجود در مبادلات ارزی فارکس به حساب می‌آید. اگر یک واحد ارزی را ماسه در نظر بگیریم، برای خرید حجم قابل توجهی از ماسه به کیسه و گونی در اندازه‌های کوچک و بزرگ نیاز داریم، چرا که خرید یک مشت ماسه شدنی نیست و مشت واحد سنجش استانداردی حساب نمی‌آید.

در بازار فارکس، به این نوع گونی‌ها همانطور که قبلا نیز به آن اشاره شد لات گفته می‌شود. اندازه این لات‌ها بسته به اندازه دارایی شما قابل کوچک و یا بزرگتر شدن می‌باشند. در واقع اندازه لات است که تعیین می‌کند که برای انجام معامله به چه میزان پول احتیاج دارد، چقدر سود خواهید برد و در صورت شکست، چقدر ضرر خواهید کرد. هر چه لات انتخابی شما بزرگ‌تر باشد، مبلغی را که در معامله فارکس قرار داده‌اید به طبع بیشتر است و در ثانی سود بیشتری در صورت انجام معاملات موفق نصیب شما خواهد شد و از طرفی لات‌های بزرگتر ریسک بیشتری هم دارند.

در حال حاضر 4 نوع (اندازه) لات در فارکس وجود دارند :

لات استاندارد

همانطور که از نام آن مشخص است، یک لات استاندارد متشکل از صدهزار واحد یک ارز است. اگر به یورو معامه می‌کنید، لات استاندارد یورو برابر است 100،000 یورو. علاوه بر موضوع لات، اندازه متوسط یک پیپ (PIP) در لات استاندارد برابر است با ده یورو یا ارز پایه، بنابراین هرگاه بگویید که ده پیپ سود کرده‌اید در واقع شما صد یورو از معامله یک لات استاندارد سود برده اید. در ادامه حتما به مفهوم پیپ بیشتر خواهیم پرداخت.

مینی لات در فارکس

یک دهم لات (0.1) استاندارد، مینی لات نام دارد که برابر است با 10،000 واحد از یک ارز، در این صورت یک پیپ در معاملات مینی لات به دلار برابری می‌کند با یک دلار امریکا.

معامله‌گران تازه کاری که به فارکس ملحق می‌شوند برای شروع و یادگیری تجارت از مینی لات استفاده می‌کنند به این صورت که آنها مجبور نیستند مبالغ هنگفتی را برای سپرده‌گذاری به بازار بیاورند و از این‌ رو از نوسانات شدید بازار در امان خواهند ماند. معامله گر ها با حداقل صد دلار می‌توانند دست به داد و ستد در بازار فارکس بزنند. در واقع هر ده مینی لات برابری می‌کند با یک لات استاندارد.

مفهوم لات در فارکس

میکرو لات

از میکرو لات به عنوان کوچکترین لات تجاری ارائه شده توسط کارگزاران فارکس نام برده می‌شود، که تشکیل شده است هزار واحد یک ارز. بدین صورت یک میکرو لات در یک تجارت مبتنی بر دلار برابر است با 1000 دلار که هر ده سنت آن یک پیپ به حساب می‌آید.

این اندازه لات بسیار مناسب افرادی است که برای اولین بار دست به معامله در بازار فارکس می‌زنند، از آنجایی که اندازه این لات بسیار کوچک است، سرمایه‌گذاران با کمترین ریسک و البته در صورت داشتن معامله موفق با کمترین سود مواجه خواهند بود. از این ‌رو هر ده میکرو لات برابر با یک مینی لات و هر صد میکرو لات برابر با یک لات استاندارد در نظر گرفته می‌شود.

نانو لات

از دیگر اندازه‌های لات در فارکس که کاربرد سه قسمِ دیگر را ندارد، نانو لات نام دارد. در نانو لاتی که مبتنی بر دلار باشد، برابر است با صد دلار در ثانی هر پیپ یک سنت به حساب می‌آید. این لات گرچه وجود دارد و افراد از لفظ آن استفاده می‌کنند اما در فعالیت‌های تجاری فارکس به ندرت استفاده می‌شود.

کلام آخر:

آکادمی بورس حامد کامرانی در زمینه آموزش های بورس فارکس و ارز دیجیتال فعالیت دارد. آموزش های رایگان در این زمینه را میتوانید در وبسایت مشاهده کنید همچنین برای مشاهده آموزش های کامل به کانال آپارات آکادمی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *