منوی دسته بندی

مفهوم حمایت و مقاومت در بورس

حمایت و مقاومت در بورس

حمایت و مقاومت در بورس در تحلیل تکنیکال دو مفهوم کلیدی هستند که در زمینه بازارهای مالی بسیار اهمیت دارند. این دو مفهوم نقاط اتصال مهمی را در نمودارها ایجاد می‌کنند که در آن‌ها نیروهای عرضه و تقاضا به هم می‌رسند.

  1. حمایت (Support):
    • حمایت نقاطی هستند که برای خریداران جذابیت دارند. وقتی قیمت به این نقاط می‌رسد، تقاضا افزایش می‌یابد و قیمت‌ها به سمت بالا می‌روند.
    • در این نقاط، تقاضا بر میزان عرضه غلبه می‌کند و قیمت‌ها به صورت صعودی ادامه می‌یابد.
    • مثال: در یک سهم، حمایت نقطه‌ای است که خریداران انتظار دارند قیمت از آن پایین‌تر نرود.
  1. مقاومت (Resistance):
    • مقاومت نقاطی هستند که برای فروشندگان جذابیت دارند. وقتی قیمت به این نقاط می‌رسد، فروشندگان اقدام به عرضه می‌کنند و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.
    • در این نقاط، فشار فروش بر میزان تقاضا غلبه می‌کند و قیمت‌ها به صورت نزولی ادامه می‌یابد.
    • مثال: در یک سهم، مقاومت نقطه‌ای است که فروشندگان انتظار دارند قیمت از آن بیشتر نشود.
مفهوم حمایت و مقاومت در بورس چیست ؟

حتما عبارت «حمایت و مقاومت» را از زبان تحلیل گران تکنیکال بارها شنیده‌اید.
در این بخش قصد داریم درمورد وحمایت و مقاومت بپردازیم
قیمت یک سهم را خریداران و فروشندگان تعیین می کنند. قدرت خریداران قیمت‌ها را به سمت بالا و فشار فروشندگان قیمت ها را به سمت پایین می کشاند که این امر اشاره به سطوح حمایت و مقاومت درتحلیل تکنیکال دارد.
درتصویر زیر نمونه  کلی از حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال را نشان میدهیم.

حمایت support

حمایت Support به محدوه ای از قیمت گفته می شود که به هر دلیل مانع از ریزش و ادامه سقوط قیمت می گردد. در سطوح حمایت عرضه ها کاهش و تقاضا افزایش می یابد .
تحلیلگران اعتقاد دارن زمانی که قیمت به نقطه حمایتی میرسد افزایش تقضا صورت میگیرد وخریداران برای خرید دست به کار میشوند و قدرت شان از فروشندگان پیشی میگیرد و از این رو باعث افزایش قیمت میشوند.
اما همیشه به این صورت نیست و هیچ سطح حمایتی را نمشود دائمی دانست. ودرسطح حمایتی امکان شکست وجود دارد.همان طور که در تصویر بالا میبینید هر زمان قیمت به نقطه حمایتی رسید است یا افزایش تقاضا روبه رو شده است.مقاومت مقاومت Resistance به محدوده ای از قیمت گفته میشود که به هر دلیلی مانع از افزایش و رشد قیمت می گردد و سدی برای قیمت محسوب می شود و در سطوح مقاومت عرضه بر تقاضا پیشی می گیرد.
تحلیلگران اعتقاد دارن زمانی که قیمت به نقطه مقاومتی میرسد افزایش عرضه صورت میگیرد وفروشندگان برای فروش دست به کار میشوند و قدرت شان از خریداران پیشی میگیرد و از این رو باعث کاهش قیمت میشوند
اما همیشه به این صورت نیست سطوح مقاومت نیز دائمی نیستند و احتمال شکسته شدن آنها وجود دارد.همان طور که در تصویر بالا میبینید هر زمان قیمت به نقطه مقاومتی رسید است یا افزایش عرضه روبه رو شده است.

شکست سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

اگر خط روند شکسته شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ همان طور در بالا گفتیم احتمال شکست سطوح حمایتی و مقاومتی وجود دارد که عوامل مختلفی دارد
. در اثر تغییرات و عوامل بنیادی
.در اثر هیجانات کاذب بر جو بازار
.و..
اگر سطحی شکسته شد معامله گران انتظار داران سطح شکسته شده اگر نقطه حمایتی باشد تبدیل به مقاومت و اگر مقاومتی بوده است تبدیل به حمایت میشود. همان طور که در تصویر بالا میبینید سطح مقاومتی بعد از شکست تبدیل به حمایت شده است . تهیه وتنظیم سایت آکادمی بورس حامد  کامرانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *