نکاتی پیرامون افزایش سرمایه

نکاتی پیرامون افزایش سرمایه

با افزایش سرمایه، شرکت‌ها منابع مالی خود را تقویت می‌کنند. این عملیات به منظور توسعه فعالیت‌ها، حفظ یا افزایش قدرت رقابتی، و بهبود ساختار مالی شرکت انجام می‌شود. افزایش سرمایه می‌تواند به چندین روش انجام شود:

  1. از محل اندوخته یا انباشته: شرکت‌ها می‌توانند از سود انباشته خود استفاده کنند. این سود در حساب سود انباشته ثبت می‌شود و معمولاً در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت تصویب می‌شود.
  2. از محل آورده نقدی: شرکت‌ها می‌توانند با جذب سرمایه جدید از سهامداران، منابع مالی را تأمین کنند. در این روش، سهام جدید منتشر می‌شود و به سهامداران فروخته می‌شود.
  3. از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها: شرکت‌ها می‌توانند با ارزیابی مجدد دارایی‌ها و تغییر قیمت آن‌ها، سرمایه خود را افزایش دهند.
  4. به روش صرف سهام: در این روش، سهامداران موجود سهام خود را افزایش می‌دهند و به شرکت منابع مالی جدید می‌دهند.

با توجه به نکات فوق، این یک موضوع مهم در مدیریت شرکت‌هاست. انتخاب روش مناسب برای سرمایه گذاری باید با دقت و بررسی میزان خطرپذیری و نیازهای مالی شرکت انجام شود.

افزایش سرمایه

بسیاری از اوقات شرکت‌ها نیاز دارند نقدینگی جدیدی را تأمین کنند تا وضعیت سودآوری خود را بهبود بخشند. این موضوع یکی از راه‌های تأمین منابع مالی برای شرکت‌ها است. در هر شرکت، با توجه به ساختار و پیچیدگی‌های آن شرکت می‌تواند متفاوت باشد که روش‌های مختلفی نیز دارد.
افزودن سرمایه در شرکت‌های سهامی به معنی اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت است. به عبارت ساده‌تر، این به معنی افزایش تعداد سهام منتشره توسط شرکت‌های سهامی است.

 اقدامات لازم برای افزایش سرمایه

اقدامات لازم برای سرمایه گذاری

این به هر روشی که بخواهد صورت بگیرد، دارای فرآیند مخصوص به خود است. هر شرکت پس از اینکه تصمیم به سرمایه گذاری گرفت باید این فرآیند را طی کند. در ادامه مراحل آن را شرح می‌دهیم:

۱– پیشنهاد از طرف اعضای هیأت مدیره

پس از تصمیم و پیشنهاد هیأت مدیره مبنی بر افزایش سرمایه به مجمع عمومی فوق‌العاده، آگهی «پیشنهاد هیأت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص سرمایه گذاری» در سامانه کدال درج می‌شود. این آگهی شامل روش، ‌میزان و دلیل سرمایه داشتن است. در این مرحله برای انجام افزایش سرمایه،‌ سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و سایر سهامداران باید افزایش سرمایه را بپذیرند.

۲– اعلام نظر حسابرس و بازرس قانونی

پس از درج آگهی پیشنهاد هیأت مدیره، حسابرس و بازرس قانونی باید در مورد طرح توجیهی سرمایه گذاری شرکت، نظر خود را اعلام کنند. نتیجه نظرات آن‌ها نیز در سایت کدال درج خواهد شد.

۳– صدور مجوز

سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، ‌با بررسی مدارک در صورت عدم وجود مشکل، مجوز آن را صادر می‌کند. این مجوز تحت عنوان «اطلاعیه صدور مجوز افزایش سرمایه» در سامانه کدال قرار داده می‌شود. پس از درج این آگهی٬ شرکت ۶۰ روز برای آن فرصت قانونی دارد.

۴– برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده

در این مرحله، شرکت «آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده» را در سامانه کدال درج می‌کند. سهامداران شرکت جهت اعلام نظر می‌توانند در این مجمع شرکت کنند. در صورت تصویب آن توسط سهامداران، «آگهی ثبت سرمایه گذاری» در سایت کدال قرار داده می‌شود.
معاملات نماد در تابلو، برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده متوقف می‌شود و پس از برگزاری نماد بازگشایی می‌شود. در صورت تصویب آن٬ ‌نماد با قیمت جدید بازگشایی می‌شود.

آموزش های رایگان ما را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *